جهت استعلام قیمت و خرید با شماره ۰۲۱۹۱۰۱۶۷۵۷ تماس حاصل فرمایید.

میلگرد بستر چیست ؟

میلگرد بستر| یکی از دغدغه های اصلی مهندسان محاسب ساختمان، طراحی مهار مناسب برای اجزای ساختمانی غیر سازه ای، به ویژه دیوار ها می باشد. در گذشته با قرار دادن جزئیات وال پست ها بصورت نبشی و یا میلگرد سعی در مهار این دیوارها داشتند.

 

اما تجربه زلزله های ویرانگر سال های گذشته به مهندسان و سازندگان متذکر شد که اجرای وال پست به روش قدیمی نمیتواند روش مناسبی برای مهار دیوار ها باشد، زیرا در اثر زلزله، با وجود پایداری سازه ها شاهد فرو ریزش دیوارها بودیم.

بر همین اساس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی اقدام به ارائه استانداردی جهت اجرای وال پست به روش جدید (میلگرد بستر) نمود که با عنوان پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ در خصوص روش های طراحی و اجرایی میلگرد بستر می باشد.

لذا مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با انتشار پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ با عنوان ”طراحی لرزه ای و اجرای اجزای غیر سازه ای معماری” در خصوص استفاده از میلگرد بستر را الزامی کرد.

میلگرد بستر چیست

نحوه تولید در کارخانه تولید کننده میلگرد بستر آهن بان

شرکت آهن تولید کننده میلگرد بستر با ماشین آلات تمام اتومانیک در دو شکل خرپایی و نردبانی با مشخصات ذیل می باشد:

  • میلگرد بستر آجدار گالوانیزه با مفتول قطر ۴ میلیمتر
  • شاخه های ۳ متری در عرض های استاندارد ۵.۵ ، ۱۱ و ۱۵ سانتیمتر
  • خمکاری ، برش کاری و جوش نقطه ای اتوماتیک
  • منطبق بر پیوست ششم آئین نامه ۲۸۰۰ زلزله

قیمت میلگرد بستر

در ساختمان سازی ، مهندسان تلاش می کنند تا کیفیت را از قیمت ترجیح دهند، اما همراه بااین مورد به دنبال خرید مناسب نیز هستند. پنج عامل کیفیت مفتول ، کیفیت آبکاری، قطرمفتول، عرض میلگرد و کیفیت جوشکاری  نقش بسیار مهم و موثری در قیمت این محصول دارد. کارخانه تولیدی صنایع مفتولی آهن بان، محصول خود را با رعایت تمام نکات مربوطه و این پنج عامل تولید کرده و با توجه به کیفیت بالای تولیدات با قیمتی مقرون به صرفه در بازار عرضه می کند. شما می توانید جهت اطلاع از قیمت و خرید با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

تفاوت وال پست و میلگرد بستر

وال پست سازه ای شبیه به تیر و یا ستون است. که به صورت عمودی و یا افقی برای یکپارچه عمل کردن دیوار در ساختمان استفاده می گردد و وظیفه ی منتقل کردن فشارهای وارد شده از طرف زلزله و بادهای شدید به قاب اصلی ساختمان را برعهده دارد. و باعث عدم خراب شدن دیوارهای ساختمان می گردد. این دو به جهت مقاوم سازی دیوارها در برابر نیروهای خارجی استفاده می شوند. اما تفاوت های جزئی با هم دارند از قبیل: تفاوت در میزان هزینه ها، تفاوت در میزان تحمل نیرو، تفاوت درمدت زمان اجرا و تفاوت در نوع مقاطع فلزی. در نهایت در گروه تولیدی آهن بان هردو محصولات با متریال باکیفیت و تحت نظارت تیم تولیدی کاربلد تولید می شود و پیشنهاد آهن بان به شما میلگرد بستر است. جهت اطلاعات بیشتر و کسب اطلاعات مفید به صفحه مربوط به میلگرد بستر نردبانی و میلگرد بستر خرپایی مراجعه نمایید. و جهت خریدی مطمئن و اطلاع از قیمت با ما در ارتباط باشید.

مشخصات فنی میلگرد بستر

این محصول از دو میلگرد آجدار مفتولی ساخته شده‌ است که با یک مفتول میانی که به شکل نردبانی یا خرپایی قرار گرفته است، به هم متصل شده‌اند. بنابراین می‌توانیم این محصولات را بر اساس شکل ظاهری آن‌ها، به دو نوع زیر تقسیم کرد:

    1. میلگردهای بستر خرپایی
    2. میلگردهای بستر نردبانی

سخن آخر:

در این مقاله در مورد این محصول توضیحات کافی داده شد. کاربرد این محصول روی دیوارهای ساختمان باعث مقاومت بیشتر در مقابل زلزله و جلوگیری از فروریختن خانه می شود. این محصول یکی از متریال اساسی برای استحکام سازه است و با توجه به ممنوعیت استفاده از وال مش محصولی کم رقیب شده و تقاضای آن بالا رفته است . 

 خرید با کیفیت این محصول بسیار مهم است. شما می توانید برای اطلاع از قیمت دقیق و اطلاعات تکمیلی این محصول با کارشناسان آهن بان از طریق اینستاگرام و تلگرام و همچنین با شماره ۰۲۱۹۱۰۱۶۷۵۷ در ارتباط باشید.

جنس و اندازه میلگرد بستر

این محصول یک جفت مفتول طولی از جنس فولاد ضدزنگ است. مفتول های عرضی به شکل نردبانی یا خرپایی به روش جوش مقاومتی به آن متصل می شوند. و به ۲ صورت افقی یا عمودی در سازه به کار گرفته می شوند . عموما با طول ۳ متر و قطر ۴ میل تولید می شود که در کارخانه صنایع آهن بان به درخواست مشتریان قابل تولید با قطر ۶ میل نیز می باشد. عرض آن به ترتیب ۵.۵ ، ۱۱ و ۱۵ سانتی متر است. و باتوجه به طول و عرض وزن آن متفاوت است . معمولا وزن میلگرد بستر نردبانی ۵.۵ سانتی متری حدودا ۶۷۰ گرم، میلگرد نردبانی ۱۱ سانتی متری ۷۳۰ گرم و میلگرد بستر ۱۵ سانتی متری ۷۷۰ گرم می باشد.

مزایای میلگرد بستر

۱. افزایش شکل‌پذیری خارج از صفحه دیوار و افزایش مقاومت برشی دیوار

۲. مقرون بصرفه بودن نسبت به سایر روش های مقاوم سازی مانند وال پست و کاهش هزینه مقاوم سازی تا ۵۰ درصد

۳. کنترل ترک‌های دیوار ناشی از تغییر شکل‌های حرارتی و جمع شدگی

۴. افزایش مقاومت لرزشی و دینامیکی دیوار

۵. افزایش یکپارچگی دیوار

۶. عدم نیاز استفاده از واحدهای بنایی با هندسه ویژه

۷. عدم نیاز به دوغاب کاری

کاربرد میلگرد بستر

با بروز زلزله، اولین قسمتی که تحت لرزش قرار می‌گیرد پایه‌های ساختمان است؛ این نیروی لرزه‌ای به دیوارها و سپس سقف می‌رسد. و اگر این بخش‌ها، استحکام و مقاومت لرزه‌ای مناسبی نداشته باشند، سازه به راحتی دچار آسیب جدی خواهد شد و یا حتی فرو خواهد ریخت.

دیوارهای آجری و سفالی به طور معمول قابلیت مقاومت در برابر لرزش را ندارند و در مقابل چنین نیروهایی ترک می‌خورند و در موارد شدید، تخریب می‌شوند. برای رفع این ایراد مهم در این گونه دیوارها، در لابه‌لای آجرها از میلگرد بستر استفاده می‌شود. این محصول، لرزش سازه را به خود جذب کرده و با تحمل نیروهای لرزه‌ای شدید، از آسیب جدی به سازه جلوگیری می‌کند.

این محصول به دلیل آج دار بودن به راحتی در ملات قرار می گیرد. برا اساس آیین نامه محل قرارگیری این نوع میلگرد در هر ۵۰ سانتی متر می باشد.

میلگرد بستر

دیدگاه خود را بنویسید

مقاله ای که می خوانید :