سیم مفتول مسوار

سیم مفتول گالوانیزه

سیم مفتول گالوانیزه

سیم مفتول چیست ؟

مفتول به معنای رشته سیم باریک فلزی و تاب داده شده می باشد. سیم مفتول یکی از محصولات فلزی مهم و پر کاربرد است که به دلیل خصوصیات منحصر به فرد خود، از جمله انعطاف‌پذیری و مقاومت بالا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. سیم مفتول از موادی مانند فولاد، مس، آلومینیوم و حتی فولاد‌های ضد زنگ تولید می‌شود. هر نوع مفتول بر اساس مواد اولیه و شیوه تولید راهکارهای خاصی را برای صنایع مختلف فراهم می‌کند.

انواع مفتول

براساس جنس، کاربرد، روش ساخت و ویژگی‌ها، مفتول‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه به شرح هر کدام از آنها می‌پردازیم:

سیم مفتول سیاه

سیم مفتول سیاه از دسته مفتول‌ هایی است که قابلیت خوبی برای خم شدن و تابیدن دارد. این سیم  به خوبی می‌ تواند بافته شود، تاب بخورد و دوباره به حالت اولیه برگردد، به همین دلیل دارای شکل پذیری بالایی است. این ویژگی سیم مفتول سیاه به دلیل استفاده از فولاد کم کربن در تولید آن است.

سیم مفتول‌ های سیاه در اندازه‌ های مختلفی تولید می‌ شوند و هر کدام از آنها استفاده خاصی دارند. از این سیم در آرماتوربندی، بسته‌ بندی‌ های کشاورزی، نجاری، قالب‌ بندی، عایق بندی و … استفاده می‌ شود. بر اساس اندازه سیم مفتول‌، کاربردهای آن به بخش‌ های مختلفی تقسیم می‌ شود که عبارتند از:

  • سیم مفتول‌ های سیاه ۱.۵ میلیمتری در ساختمان‌ سازی و آرماتوربندی
  • سیم مفتول‌ های سیاه ۲.۵ میلیمتری در ساختمان‌ سازی و قالب‌ بندی
  • سیم مفتول‌ های سیاه ۳ و ۴ میلیمتری در نجاری، چوب و صنعت کشاورزی

سیم مفتول گالوانیزه

سیم مفتول سیاه را با عمل گالوانیزاسیون تبدیل به مفتول گالوانیزه می‌ کنند. این عمل نوعی پوشش به سیم مفتول سیاه می‌ دهد تا در محیط‌ های مرطوب زنگ نزند و از این نظر برای سازه‌ ها مشکلی پیش نیاید. از دیگر فواید سیم مفتول‌ های گالوانیزه به مقاومت در برابر آتش، مقاومت در برابر آسیب، تحمل بالای وزن، رنگ‌پذیری مناسب و کم هزینه بودن بر می‌ گردد. سیم مفتول‌ های گالوانیزه به دو صورت گرم و سرد تولید می‌ شوند.
برای تولید مفتول گالوانیزه گرم سیم مفتول نرم شده را برای اکسید زدایی از وان اسید عبور می‌ دهند و در نهایت سیم مفتول آماده شده را درون وان مذاب روی غوطه‌ ور می‌کنند تا گالوانیزاسیون در سطح فلز اعمال گردد. برای گالوانیزه کردن از عنصر روی استفاده می‌ شود. این عنصر زمانی که سیم مفتول در خطر زنگ خوردگی قرار می‌ گیرد، از سیم مفتول حفاظت کرده و جلوی زنگ زدگی آن را می‌ گیرد. به دلیل استفاده از وان مذاب این سیم مفتول سطحی براق و یکپارچه دارد.
برای تولید مفتول گالوانیزه سرد در ابتدا سیم مفتول سیاه را با استفاده از جریان الکتریکی تمیز کرده و اکسید زدایی می‌ کنند و پس از آن با استفاده از روش الکترولیز پوششی از لایه گالوانیزه سرد بر روی سیم مفتول سیاه قرار می‌ گیرد. از آن جایی که عمق گالوانیزاسیون در این حالت از حالت گرم کمتر است، کیفیت سیم مفتول گالوانیزه سرد نسبت به سیم مفتول گالوانیزه گرم پایین‌تر است.

سیم مفتول مسوار

مفتول مسوار به دلیل استفاده از مس در این مفتول نامگذاری شده است .
مس به عنوان روکش مفتول آهن را در فرایند تولید می پوشاند که ضخامت این لایه مس به اندازه ۰.۷ الی ۱ میکرون می باشد. مفتول مسوار در قطر ۰.۵ الی ۱۰ میلی متر به صورت کلاف ، شاخه ای و صورت قرقره با سطح مسطح تولید می شود .

مفتول مسوار دارای استحکام کششی بالای فولاد و خواص رسانایی مس است. مواد اصلی آن از فولاد کم کربن هستند و به عنوان سیم یا رسانای داخلی کابل ها نیز استفاده می شوند.  نقطه ذوب سیم مفتول مسوار پایین بوده و بین ۱۷۰ تا ۲۳۰ درجه سانتی گراد می باشد، بنابراین در مصارف جوشکاری کاربردهای زیادی دارند.

برای تولید این مفتول چند مرحله کششی بر روی آن اجرا میشود. جهت تولید مفتول مسوار نیاز است که ابتدا سطوح مورد نظر را از آلودگی های احتمالی پاک کنیم ؛ زیرا اگر این آلودگی باقی بمانند در روند آبکاری اختلال ایجاد کرده و به شکل لکه های سیاه در سطح باقی مانده و ظاهر و کیفیت مفتول را نیز دچار مشکل میکنند؛ به همین دلیل بعد از مراحلِ کشش، ابتدا آن را وارد وان اسید شویی کرده تا کاملا تمیز شود.

در مرحله بعد آن را وارد وانی از سولفات مس میکنند. مرحله اسید شویی و چربی زدایی باید با دقت انجام شود تا هیچ لک سیاهی بر روی آنها باقی نماند.

مفتول مسوار کاربرد های بسیاری در صنایع مفتولی ، صنعتی ، تولید وسایل خانه و آشپزخانه ، صنایع خودرو سازی و قطعات خودرو ، صنایع ریلی و… دارد.

مفتول فنر پر کربن

مفتول‌های فنری در رده فولادهای پرکربن قرار دارند. که از حدود ۶/۰ تا ۹/۰ درصد کربن دارند. مفتول های فنر مانند سایر مفتول ها پس از اینکه توسط دستگاه کشش در فرآیند کشش سرد خشک روی آن ها نیرو اعمال شد دچار کاهش سطح مقطع میشوند اما هیچ تغییر شیمیایی در ساختار آن ها صورت نمی گیرد.

عنصر سیلیس موجود در ترکیب شیمیایی این محصول، به مفتول حالت ارتجاعی می بخشد و الاستیسیته آن را بالا می برد و نیز عنصر کروم، باعث مقاومت بالای این مفتول ها در برابر خوردگی می گردد.

مفتول های فنری در رده های فولادهای پر کربن قرار می گیرند که در حدود ۰.۶ الی ۰.۹ درصد کربن دارند و در قطر های ۰.۵ الی ۱۲.۵ میلی متر موجود می باشد .

فولاد های فنر همانگونه که از اسمشان پیداست، دارای خاصیت ارتجاعی خوبی نسبت به دیگر فولاد ها می باشند.

این فولاد دارای مقاومت بالایی نسبت به سایش است ، به همین دلیل در تولید تیغه های برش مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل وجود کربن بالا، قابلیت جوش پذیری این فولاد بسیار کم است. 

سیم مفتول استنلس استیل

مفتول استنلس استیل از فولاد ضد زنگ که از آلیاژی پر کاربرد فولاد با ترکیبات عناصر آهن ، کربن ، کروم و نیکل می باشد بدست می آید . مهم ترین خاصیت و ویژگی این فولاد در مقایسه با فولاد های دیگر همان زنگ نزدن آن است

در نتیجه این ویژگی خاص، سیم مفتول استنلس استیل از نظر قیمت از سیم مفتول‌ های سیاه و گالوانیزه، هزینه تمام شده بیشتری دارد.

سیم استنلس استیل در صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی جهت ساخت و سازه های دریایی و تولید فنرهای لول ، فشاری ، کششی و تولید قطعات و لوازم ماشین آلات و دستگاه های حفاری و سکوهای نفتی و تجهیزات حفاری ، لوازم خانگی از قبیل آب چکان های آشپزخانه ، قطعات و لوازم یخچال و فریزر ، قطعات ظرفشویی و لباسشویی کاربردهای فراوان دارند .

همچنین به دلیل مقاومت در برابر حرارت در تولید لوازم اجاق گاز و فر و مایکروفر مصرف می شود .
به دلیل خاصیت ضد زنگ بودن در صنایع غذایی و داروسازی از قبیل کارخانجات لبنیات، شیر و بستنی سازی و مواد خوراکی ، در صنایع سیمان، کاشی و سرامیک مصرف عمده ای دارد.

سیم مفتول‌ دارای کاربردهای متعددی هستند و در بسیاری از صنایع جزو جدایی ناپذیر آن صنعت محسوب می‌ شوند. حتی ضایعات این محصولات نیز در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. 

کاربردهای مفتول

از آنجایی که مفتول فلزی در صنایع مختلفی کاربرد دارد و دارای جنس های مختلفی است، یک دسته کاربردی خاص نمی توان برای آن در نظر گرفت. در اجرای هر عملیات یا تولید محصول مفتولی با توجه به بودجه و میزان مقاومت یا کیفیت مورد نیاز باید از سیم یا مفتول مورد نظر استفاده کرد. به طور کلی سیم یا مفتول فولادی که در این مبحث مورد توجه ما بوده است در تولید محصولات مفتولی زیر بیشترین کاربرد را دارد:

  • ساخت و تولید توری های مانند: توری حصاری، توری مرغی، توری گابیون، توری فرنگی و توری پرسی
  • ساخت و تولید سیم خاردار های خطی و حلقوی به عنوان سیم راسته و یا خار آن
  • در قالب بندی ساختمان جهت بستن قسمت های مختلف قالب برای محصورسازی محوطه بتن ریزی
  • محکم کردن آرماتور ساختمان بستن قسمت های مختلف آرماتور
  • رابیتس بندی
  • ساخت سیم جوش
  • ساخت فنر

نکات پایانی

در استفاده ازمفتول برای هر کاربردی نکات مهمی وجود دارد. نکته اول ،مقاومت و قطر مناسب برای کاربرد موردنظر است. از مفتول با قطر بزرگتر و مقاومت کشش بالاتر در محیط های صنعتی و ساختمانی استفاده می شود.

نکته دوم، مقاومت به شرایط محیطی است. اگر سیمی قرار است در معرض رطوبت قراربگیرد، نوع سیم باید از نوع سیم مفتول مقاوم به آب و خوردگی انتخاب شود و در نهایت انعطاف سیم مفتول باید با نیازهای کاربردی هماهنگ باشد.