گیره میلگرد بستر چیست؟ این نوع گیره‌ها چه کاربرد و کارآیی دارد؟ در ساختمان سازی که از اسکلت بتنی استفاده می شود، جهت افزایش دادن استقامت در برابر عواملی مانند زلزله و سیل از ابزارهایی مانند میلگرد بستر و وال پست استفاده می‌شود. این ابزارها به وسیله برخی دیگر از ابزارها مانند قلاب و گیره میلگرد بستر به یکدیگر و ستون‌ها اتصال پیدا می‌کنند. یعنی بدون وجود گیره و قلاب امکان اتصال دادن میلگرد بستر به ستون وجود ندارد. یعنی می‌توان گفت که این ابزار با ظاهر ساده و ابتدایی، کارایی بالایی در ساخت و ساز دارد. در این مقاله گیره میلگرد بسته را معرفی می‌ کنیم.

آشنایی با گیره میلگرد بستر

جهت اتصال دادن میلگرد بستر و یا وال پست به ستون قطعاً ما به ابزارهای دیگری نیازمند هستیم. این ابزارهای مهم قلاب و گیره می‌ باشند و با وجود ساده بودن کارایی بالایی در این روند دارند. بدون وجود آنها امکان اتصال دادن میلگرد بستر به ستون وجود نخواهد داشت. برای این کار ابتدا میلگرد بستر در بین بلوک‌ ها قرار می‌ گیرد و با استفاده از قلاب و گیره به قسمت ستون اتصال پیدا می‌ کند. در واقع امروزه میلگرد بستر جایگزین خوب و مناسبی برای نبشی کشی محسوب می‌ شود.

 

گیره میلگرد بستر

همچنین بخوانید: تولیدکننده مفتول

ویژگی‌ های گیره میلگرد بستر

تولید کننده میلگرد بستر، قلاب و گیره را نیز جهت اتصال آن به ستون تولید می‌ کند. به طوری که اجرای میلگرد بستر بدون وجود این گیره‌ ها و قلاب آن امکان‌ پذیر نخواهد بود. گیره از جنس ورق فولاد است و ضخامت آن به ۲ میلی متر می‌ رسد. برای آنکه استحکام آن بالا باشد، بر روی آن فرورفتگی‌ های زیادی وجود دارد. گیره را می‌ توان با استفاده از رول پلاک و پیچ به قسمت ستون متصل می کنند، اما جهت اتصال آن به هیچ وجه نباید از میخ استفاده کنید. زیرا جهت فرو بردن میله در داخل بتن به نیروی بالایی نیاز دارد که احتمال دارد این نیرو موجب ترک ستون و ایجاد شکاف در داخل آن شود.

پس از آنکه قلاب و گیره متصل شدند، حال باید سر آن بر روی میلگرد بستر و بلوک قرار بگیرد. به گونه‌ای که همپوشانی با میلگرد بستر داشته باشد. یعنی حتماً لازم نیست که میلگرد بستر و قلاب کاملاً به یکدیگر بسته شوند و همین که بر روی یک دیگر قرار بگیرند، کفایت می‌ کند. پس از آن هنگامی که ملات بر روی قلاب و میلگرد بستر قرار بگیرد، اتصال این دو محکم‌ تر خواهد شد.

کاربرد گیره در داخل میلگرد بستر در واقع اتصال دیوارهای خارجی و داخلی به قسمت ستون یا وال پست می‌ باشد و از این نوع اتصالات در دیوارهای سفالی، سیمانی و آجری استفاده می‌ شود.

موضوع مهم دیگر جهت استفاده از گیره و قلاب میلگرد بستر نحوه استفاده درست و صحیح آن می‌ باشد. که می‌ تواند تاثیر بالای خودش را اعمال کند. به گونه‌ ای که اگر شما نتوانید این اجزا را به خوبی اتصال دهید نه تنها مقاومتی ایجاد نکرده‌اید، حتی در برخی مواقع ممکن است مشکل ساز شود. بنابراین استفاده از گیره و قلاب حتماً باید توسط افراد ماهر و متخصص در این زمینه انجام شود. تا مقاومت لازم به وجود آمده و ما نتیجه قابل قبولی را از آن داشته باشیم.

گیره میلگرد بستر آهن بان

 

بخوانید: سیم ۱/۵

سخن آخر

در این مقاله گیره میلگرد بستر را معرفی کردیم. گفتیم که در ساخت و سازهایی که اسکلت بتنی در آن ها به کار رفته است. از سازه‌ های آهنی مانند میلگرد بستر و وال پست جهت بالا بردن استقامت ساختمان استفاده می‌ کنند. اما برای اتصال دادن این قطعات آهنی به قسمت ستون‌ ها و دیوارها ما نیاز به وسیله‌ های کاربردی داریم که در این مقاله درمورد آن ها توضیح دادیم. قلاب با وجود سادگی کاربرد بسیار بالا و قابل توجهی در این زمینه دارند و بدون وجود آن ها امکان اتصال دادن و اجرای میلگرد بستر به دیوارها وجود نخواهد داشت. در سایت آهن بان بیش تر با کاربردهای مختلف، موارد استفاده و ویژگی‌ های گیره میلگرد بستر آشنا شوید.