وال پست
وال پست

وال پست چیست؟

وال پست را می توانیم از مهم ترین نقش های پایدارسازی دیوارها معرفی کنیم. دیوارها از اجزای مهم ساختمان به شمار می روند که پایدارسازی آن ها می تواند نقش مهمی در پایدارسازی کل سازه داشته باشد. این محصول که با نام وادار نیز شناخته می شود، نوعی نگهدارنده است که با انتقال نیروی وارد شده بر دیوارها به قاب ساختمان باعث استحکام بیشتر دیوارها گردیده و باعث افزایش مقاومت سازه در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله و … می شود و وظیفه ی پایدارسازی دیوارها برعهده وال پست است.

کاربرد وال پست

سالم ماندن اجزاء اصلی ساختمان یعنی تیرهای آهن، ستون و سقف ها ضامن عملکرد مناسب سازه است. اما زلزله هایی که اخیرا در کشورمان رخ داد مانند زلزله ی کرمانشاه، نشان داد اگر در شرایطی سازه اصلی پایدار بماند، ممکن است دیوارهای پیرامون، تیغه ها، تاسیسات و یا نمای ساختمان دچار آسیب شده و خسارت های جبران ناپذیری به وجود آورد. با اجرای وال پست در ساختمان، نیروی واردشده بر دیوارها به قاب ساختمان و یا فریم سازه انتقال یافته، باعث استحکام بیشتر دیوارها شده و از تخریب ساختمان هنگام زلزله جلوگیری می کند.

انواع وادار در سازه های مختلف

وادار را می توان در یک دسته بندی کلی به ۲ مدل افقی و قائم تقسیم کرد. این ۲ مدل از مهم ترین وال پست ها هستند در ادامه به توضیحات آن ها می پردازیم:

 

وادار قائم

این محصول به صورت قائم و موازی با ستون در دیوار قرار می گیرد. به دلیل اینکه این محصول به شکل H می باشد، بلوک یا آجر را راحت تر درون خود جای می دهد. وادارهای میانی که در طول دیوار استفاده می شوند و وادار کناری از مهم ترین وال پست های قائم به شمار می روند.

این والپست میانی باید به گونه‌ای متصل شود که جلوی آزادی حرکت اندک دیوار در جهت داخل صفحه را نگیرد اما دیوار را کاملا در جهت خارج صفحه مهار کند. برای رسیدن به این مقصود و کسب عملکرد مناسب اتصال‌های بالا و پایین وال پست میانی بسیار مهم هستند و باید با دقت اجرا شوند. طبق این ضابطه دیوارهای با طول اندک مانند دیوارهای سرویس‌های بهداشتی و حمام و … نیازی به استفاده از والپست میانی یا وادار میانی ندارند.

وال پست عمودی

وادار افقی

در دیوارهایی که ارتفاع آزاد آن ها بیش از ۵/۳ متر است از وادار افقی استفاده می کنند. این محصول به خوبی دیوار را از قاب جدا می کند و می تواند از تیرک ها نگهداری کند. در این صورت تیرک ها باید حداکثر یک متر با ستون فاصله داشته باشند.

در مناطق زلزله خیز و یا مناطقی که در معرض بادهای شدید قراردارند، از وال پست ترکیبی استفاده می شود.  به این صورت که دو وال پست قائم و افقی در کنار هم قرارگرفته تا ایمنی ساختمان بیشتر شود.

وال پست افقی

آئین نامه مقررات ملی ساختمان

طبق تعریف بند ۳-۷ آئین نامه ۲۸۰۰ ، حداکثر طول مجاز دیوار تیغه ای بین دو پشت بند عبارتست از ۴۰ برابر ضخامت تیغه و حداکثر ارتفاع مجاز تیغه ها از تراز کف مجاور ۵/۳ متر می باشد. اگر شرایط بیان شده اعمال شود نیازی به اجرای وال پست قائم و یا افقی نمی باشد در غیراینصورت با اضافه شدن ارتفاع باید از وال پست استفاده شود. در صورتی که هرکدام از ضوابط قانون ملی ساختمان رعایت نشود، زیان های مالی و جانی جبران ناپذیری به همراه دارد. اگر تخریب ساختمان در برابر زلزله به دلیل احمال کاری طی ساخت و عدم اجرای قوانین باشد، مهندس ناظر ساختمان به عنوان اصلی ترین مقصر معرفی می شود.

مزایای استفاده از وال پست

  1. استفاده از وال پست ها عملکرد سازه را مناسب تر کرده و از آسیب رسانی به اعضای اصلی ساختمان جلوگیری می کند.
  2. از خسارت های زیاد جانی و مالی ناشی از ریختن دیوارها در مواقع واردشدن بار جانبی و یا زلزله جلوگیری می کند.
  3. وادار فولادی موجب افزایش ظرفیت استهلاک در سازه شده که منجر به افزایش پایداری در قاب ها می گردد.

نکات پایانی

همانطور که در توضیحات محصول بیان کردیم ، استفاده از وال پست در شرایطی بسیار حائز اهمیت بوده و مزایایی را به همراه دارد و همچنین عدم استفاده و احمال کاری در ساخت و ساز می تواند خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

شما می توانید با کارشناسان صنایع مفتولی آهن بان در ارتباط بوده و به صورت رایگان مشاوره بگیرید. جهت خرید، استعلام قیمت و همچنین دریافت مشاوره رایگان از مجموعه آهن بان با شماره ۰۲۱۹۱۰۱۶۷۵۷ تماس گرفته و یا به آدرس اینستاگرام ahanban.co پیام ارسال فرمایید.