سیم مفتول چیست؟ در این مقاله به سیم مفتول، انواع آن و کاربردهای آن می پردازیم، در ادامه با ما همراه باشید:

سیم مفتول به معنای رشته سیم باریک فلزی و تاب داده شده می باشد. و از محصولات فلزی مهم و پر کاربرد است که به دلیل خصوصیات منحصر به فرد خود، از جمله انعطاف‌پذیری و مقاومت بالا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. سیم مفتول از موادی مانند فولاد، مس، آلومینیوم و حتی فولاد‌های ضد زنگ تولید می‌شود. هر نوع مفتول بر اساس مواد اولیه و شیوه تولید راهکارهای خاصی را برای صنایع مختلف فراهم می‌کند. سیم مفتول ها به دلیل داشتن دو ویژگی مهم نرمی و انعطاف پذیری بالا، در صنعت ساخت و ساز بسیار پر کاربرد هستند.

براساس جنس، کاربرد، روش ساخت و ویژگی‌ها، مفتول‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه به شرح یکی از پرکاربردترین آن می‌پردازیم:

  • سیم مفتول سیاه :

سیم مفتول سیاه از دسته مفتول‌ هایی است که قابلیت خوبی برای خم شدن و تابیدن دارد. این سیم  به خوبی می‌ تواند بافته شود، تاب بخورد و دوباره به حالت اولیه برگردد، به همین دلیل دارای شکل پذیری بالایی است. این ویژگی سیم مفتول سیاه به دلیل استفاده از فولاد کم کربن در تولید آن است. مفتول سیاه اگرچه در معرض حرارت بسیار بالا قرار گرفته است اما خواص شیمیایی آن بدون تغییر مانده و خواص مکانیکی و فیزیکی آن تغییر می کند و به دلیل رنگ سیاهی که دارد به این نام شناخته می شود.مفتول سیاه به دلیل شکل پذیری راحت و سهولت در کارکردن است که در صنعت ساخت و ساز بسیار کاربرد دارد.

در بازار، سیم سیاه و یا سیم آرماتوربندی را با نام های سیم نجاری و یا سیم قالب بندی نیز می شناسند.

 

مفتول سیاه بنابر اندازه قطر آن کاربردهای متفاوتی دارد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- سایز ۱٫۵ میلیمتر آن بیشترین مصرف را دارد و عمدتا برای بستن میلگردهای آرماتور بندی از آن استفاده می شود. از این رو به آن سیم آرماتور بندی نیز می گویند.

۲- سایز ۲٫۵ میلیمتر : بعد از سایز ۱٫۵ میلیمتر بیشترین مصرف را دارد و از آن برای بستن قالب های فلزی استفاده می شود. از این رو به آن مفتول سیاه قالب بندی نیز می گویند.

۳- سایز ۳ و ۴ میلیمتر و بالاتر عمدتا استفاده های کمتری دارد و در صنایع نجاری و چوبی و صنعت بسته بندی محصولات و باربندی کاربرد دارد.

همچنین مفتول سیاه به عنوان ماده اولیه تولید سایز مفتول ها مانند مفتول گالوانیزه، مفتول مسوار، مفتول روکش PVC و… بکار می رود.

سیم مفتول مفتول مفتول 1/5 سیم 1/5 سیم مفتول 1/5
مفتول سیاه - مفتول 1/5 - سیم مفتول
سیم 1/5 آرماتوربندی آهن بان

انواع مفتول سیاه به شرح ذیل می باشد:

مفتول سیاه فابریک

این نوع مفتول از کشش میلگرد کلاف فولادی تولید می شود. میلگرد کلاف در دستگاههای کشش مفتول طی چندین مرحله کشیده می شود و طی فرایندهای مکانیکی به سایز دلخواه رسانده می شود. برای کاهش سختی مفتول آهن و افزایش شکل پذیری در عین بالا نگه داشتن مقاومت آن، مفتول ها درکوره های ویژه آنیل تا دمای ۹۰۰°C و در شرایط خلاء حرارت داده می شود تا کاملاً نرم شده و برای مصارف مختلف آماده گردد که به آن مفتول آنیل شده یا پخته نیز می گویند.

مفتول سیاه تسمه ای

این نوع مفتول ظاهری شبیه به مفتول فابریک داشته و طی عملیات از ضایعات کنار ورق ساخته می‌شود. به دلیل مواد اولیه ضایعاتی و فرایند تولید متفاوت، این نوع مفتول نسبت به مفتول فابریک خشک تر بوده و محصول درجه ۲ و کم کیفیت محسوب می گردد.

مفتول تولیدی شرکت آهن بان از نوع فابریک می باشد. میگرد کلاف با بهترین متریال پس از طی مراحل کشش تا ضخامتهای مورد نظر، در کوره آنیل حرارت داده شده و بسیار نرم و انعطاف پذیر می گردد

کاربرد مفتول سیاه :

در بازار مفتول سیاه را به اسم سیم آرماتوربندی نیز می شناسند. در ساختمان سازی برای ثابت نگه داشتن میلگرد ها درون بتن از سیم مفتول سیاه استفاده می شود زیرا به دلیل نرم و انعطاف پذیر بودن به راحتی دور میلگرد ها تابیده می شود و آن ها را بدون لغزش درون بتن نگه میدارد.

  • استفاده از سیم مفتول در تولید انواع توری ها و محصولات مفتولی
  • استفاده از سیم مفتول در صنعت ساختمان آرماتوربندی، قالب بندی و بسته بندی
  • استفاده از سیم مفتول در صنعت کشاورزی
  • استفاده از سیم مفتول در ساخت اقلام و وسایل تزئینی خانگی
  • استفاده از سیم مفتول در ساخت قفس پرندگان
آرماتوربندی کارخانه آهن بان

عوامل موثر در قیمت سیم مفتول سیاه :

کارخانه تولیدی صنایع مفتولی آهن بان با سال ها تجربه در تولید و فروش انواع محصولات مفتولی ، تولیدکننده انواع مفتول استاندار و با کیفیت می باشد . همچنین این کارخانه توانسته با توجه به کیفیت بالای محصولات و همچنین مقرون به صرفه بودن قیمت در رتبه های اول تولیدکنندگان محصولات مفتولی قرارگرفته و رضایت مشتریان را جلب کند .از عوامل  موثر در تعیین قیمت سیم آرماتوربندی یا مفتول سیاه می توان به قیمت میلگرد، نوع و گرید وایرود، کارخانه سازنده وایرود، فرآیند تولید سیم، کیفیت و میزان نرمی سیم آرماتوربندی یا سیم سیاه اشاره کرد .

مشخصات مفتول سیاه آهن بان

  • تهیه وایررود از معتبرترین کارخانجات فولاد
  • تولید شده توسط دستگاه های کشش به روز و دقیق
  • آنیلینگ استاندارد مفتول جهت انعطاف پذیری بالا
  • تولید شده در ضخامت های ۶ تا ۱.۲ میلیمتر
  • فوق العاده انعطاف پذیر
  • تولید شده بصورت کلاف و شاخه ای و همچنین بصورت ساده و آجدار
  • موجودی بالا و ارسال فوری به سراسر کشور

شما عزیزان می توانید جهت خرید سیم ۱/۵ و یا سیم آرماتوربندی از کارخانه تولیدی صنایع مفتولی آهن بان با کارشناسان فروش از طریق تماس با شماره تلفن ۹۱۰۱۶۷۵۷-۰۲۱، وب سایت آهن بان و پیج اینستاگرام آهن بان به نشانی ahanban.co در ارتباط باشید تا پس از مشاوره رایگان توسط کارشناسان فاکتور سفارش برای شما ارسال گردد. 


 

<< مقاله های مرتبط >>

اهمیت استفاده از سیم آرماتوربندی

نکات مهم در حین تولید مفتول سیاه

آرماتوربندی فونداسیون چیست؟