نحوه استفاده از میلگرد بستر در ساختمان

میلگرد بستر محصولی است که برای مقاوم سازی ساختمان ها استفاده می شود تا ساختمان در اثر حوادثی مانند زلزله آسیب کمتری ببیند. به دلیل نقش و اهمیت زیاد کارکرد میلگرد بستر موقع وقوع زلزله ، نحوه استفاده اصولی آن در ساختمان امری ضروری است. بنابراین ما در این مقاله از سایت آهن بان شما را با روش صحیح اجرای میلگرد بستر در ساختمان سازی آشنا می کنیم.

روش استفاده از میلگرد بستر در ساختمان

روش استفاده از میلگرد بستر بدین صورت است که در آغاز کار می بایست محل اتصال بست روی ستون علامت گذاری و سوراخ شود. پس از بالا آمدن دیوار به محل تعیین شده، میلگرد بستر باید با یک قلاب به بست متصل شود. آرماتور بستر برای تقویت دیوارها در برابر نیروهای فشاری و کششی مورد استفاده قرار می گیرد. این میلگرد را می توانیم هم به صورت افقی یا در جهت عمودی بین دیوارهای باربر و غیر باربر اعمال کنیم. به طور کلی آرماتور بستر یکی از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساختمان است که برای تقویت و استحکام سازه ها و جلوگیری از ترک خوردن دیوارهای سفالی ، آجری و گلی استفاده می شود . در ساخت و ساز ساختمان نیز از میلگرد بستر برای بالا بردن مقاومت دیواره های سازه در برابر نیروهایی مانند زلزله استفاده می گردد.

نوع میلگرد بستر

نوع میلگرد بستر مورد استفاده به منظور اجرای میلگرد بستر و متعلقات دیگر مانند براکت ها و بست ها باید از جنس ضد زنگ یا گالوانیزه باشد. فلزات به طور طبیعی به دلیل رطوبت موجود در ملات دچار زنگ زدگی و سائیدگی می شوند. این خوردگی ها نیز منجر به جدا شدن اتصالات می شوند.

استفاده از میلگرد بستر برای دیوارهایی که در معرض بارهای جانبی مثل باد و زلزله هستند بسیار حائز اهمیت است.

در هنگام نصب میلگرد بستر، رعایت دستورالعمل های مهندسی و استاندارهای ساختمانی الزامی است.

استفاده از میلگرد بستر یا وال پست

استفاده از آرماتورهای بستر و دیوار در مناطق لرزه خیز موثرتر از سایر مناطق است. به خصوص در مورد خانه هایی که دیوارهای آن از گل و آجر بتونی ساخته شده است، کاربرد آن ضروری تر است. بسیاری از سازندگان به دلیل سهولت در نصب، اتصال صحیح دیوارهای دوجداره، مقاومت خوب و قابلیت انعطاف بالای این نوع آرماتورها، استفاده از میلگرد بستر در دیوارها را به وال پست ترجیح می دهند. 

وال پست طول آزاد دیوار را کوتاه تر می کند و بر تناسب بین ارتفاع و طول دیوار نظارت دارد. به همین دلیل، می تواند نیروی واکنش دیوار را در دو طرف توزیع کند. از آنجایی که مقاومت دیوار در جهت افقی کم است، لازم است دیوار را در این جهت تقویت کنید. ساخت وال پست بدون آرماتور بستر نیروی دیوار را کمتر تحمل می کند.

همچنین بخوانید: تولیدکننده مفتول

خرید و قیمت میلگرد بستر

میلگرد بستر به دلیل کاربردهای گسترده و قیمت ایده آل برای استفاده در پروژه های ساختمانی بسیار اقتصادی  و ارزان است. کاربردهای گسترده ی آن باعث شده که علاوه در دیوارها جهت ساخت استخر و بناهای بدون ستون و حتی در سقف ها با مقدار بار متوسط استفاده شود .

برای خرید این محصول باید قبل از سفارش از اندازه ارتفاع دیوار و ضخامت سیمان مورد نیاز را مطلع باشید . قیمت میلگر بستر به فاکتورهای متفاوت مانند وزن ، طول ، جنس و غیره بستگی دارد. علاوه بر این شاخص ها ، قیمت روز میلگرد با عواملی مانند قیمت های جهانی، نوسانات دلار و تحریم های اقتصادی نیز قابل تغییر است . به همین دلیل برای این نوع محصولات  نمی توان یک قیمت ثابت تعیین کرد.

 

سخن آخر

در این مطلب به نحوه استفاده از میلگرد بستر در ساختمان اشاره شد. کاربرد میلگرد بستر روی دیوارهای ساختمان باعث مقاومت بیشتر در مقابل زلزله و جلوگیری از فروریختن خانه می شود. میلگرد بستر یکی از متریال اساسی برای استحکام سازه است و با توجه به ممنوعیت استفاده از وال مش محصولی کم رقیب شده و تقاضای آن بالا رفته است . 

 خرید با کیفیت این محصول بسیار مهم است. هنگام کاربرد میلگرد بستر، می توان به دو روش افقی و عمودی آن را  اجرا کرد. برای اطلاع از قیمت دقیق میلگرد و اطلاعات تکمیلی این محصول می توانید با کارشناسان آنلاین آهن بان تماس بگیرید.

نظرات خود را با در میان بگذارید: