خانه / مقالات / میلگرد بستر در وال پست

میلگرد بستر در وال پست

در این مقاله قصد داریم به تفصیل، نحوه ی استفاده میلگرد بستر در وال پست بپردازیم. اما لازم می دانیم که ابتدا به توضیح مختصری در مورد شرایط استفاده هم زمان از میلگرد بستر در وال پست بپردازیم.

طبق آیین نامه ۲۸۰۰ زلزله در دیوارهایی که فاصله ستون ها بیشتر از ۳ متر می باشد علاوه بر استفاده از میلگرد بستر به صورت هر سه درج در میان، سازندگان محترم موظف هستند که در این شرایط از یکی از انواع وال پست به نام وادر میانی استفاده کنند. 

در واقع طبق ضوابط آیین نامه ۲۸۰۰ که متن کامل آن در سایت آهن بان موجود است حداکثر طول تایید شده میلگرد بستر ۳ متر می باشد.(البته عرض های متفاوتی دارد که در ادامه به دلایل آن خواهیم پرداخت) که باید از دو طرف به ستون یا وال پست متصل گردد.

میلگرد بستر در وال پست

حال لازم به ذکر است، نحوه اتصال میلگرد بستر به وال پست با استفاده از ملزومات همراه میلگرد بستر امکان پذیر است.

این ملزومات عبارتند از گیره و قلاب میلگرد بستر که هر دو باید به شکل گالوانیزه آماده شوند. گیره ابتدا به وادار متصل شده و سپس میلگرد بستر با قلاب مخصوص که باید هم ضخامت و هم جنس میلگرد بستر باشد به گیره متصل گردد.

نحوه اتصال میلگرد بستر به قلاب و گیره و سپس به وال پست در عکس های زیر به طور دقیق مشخص گردیده است.

اما اگر فاصله ی ستون ها ۳ متر یا کمتر بود به چه شکل باید عمل کرد :

نکته حائز اهمیت و توجه اینجاست که در متن آیین نامه به طور دقیق به این مسئله اشاره نشده است و در واقع کار به تفسیر رای ناظران محترم کشیده شده است.

برای دقیق تر مشخص شدن صورت این مسئله این گونه باید بیان کرد که آیا می شود گیره ی میلگرد بستر را به ستون ها پیچ کرد یا برای اتصال باید وال پست ها را به ستون ها متصل کرد و بعد از آن به میلگرد بستر وصل کرد؟

در واقع آیا میلگرد بستر و وال پست مکمل همدیگر هستند یا جایگزین یکدیگر؟   

از جهت فنی در ساخت این دو محصول امکان اتصال آنها به یکدیگر وجود دارد. اما آیا الزامی برای این موضوع هم وجود دارد؟

میلگرد بستر در وال پست

وال پست ها به علت مدل ذاتی که دارند(حالت عمودی) بسیار شبیه به ستون های سازه ها هستند. این امر باعث می شود وال پست ها حالتی مکمل پیدا کنند. اما میلگرد بستر عموما به حالت افقی استفاده می شود که کمک شایانی به مقاومت در برابر نیروهای افقی در هنگام زلزله می کنند. طبق آیین نامه استفاده از میلگرد بستر در دیوارهای ۳ متری و کمتر و اتصال میلگرد بسترها با گیره و قلاب استاندارد به ستون ها، یکپارچگی مناسبی در دیوارهای جانبی ایجاد میکند. که عملا احتیاج به وال پست ها را از بین می برد و آیین نامه چون، نیروهای عرضی و طولی به طور درستی مهار می شوند این اجازه را به سازندگان و پیمانکاران می دهد که از وال پست استفاده نکنند.

محصولات مرتبط


 

میلگرد بستر چیست

اما کسانی که به هر دلیل وال پست را انتخاب می کنند باید در نظر داشته باشند که، وال پست ها امکان مهار نیروهای عرضی را ندارند. به همین دلیل استفاده از وال پست آنها را از استفاده میلگرد بستر مستغنی نمی کند. البته همه می دانیم گاها حال یا به دلیل خواست ناظر یا به دلایل طراحی، سازندگان مجبور به استفاده از وال پست هستند.

باید به اختصار بگوییم استفاده از میلگرد بستر در وال پست الزامی است. اما استفاده از وال پست در میلگرد بستر الزام ندارد و اختیار با ناظران و سازندگان محترم می باشد. حال شما خواهید فهمید از نظر اقتصادی کدام مورد برای شما مناسب تر است.

تمام این مطالب که تا اینجا بیان گردید مرتبط با دیوارهای جانبی بود.

حال در دیوارهای داخلی باید چگونه عمل کرد؟
آیا قواعد و قوانین در مورد دیوارهای داخلی و استفاده میلگردبستر در وال پست های آن نظر خاصی دارد؟ یا تصمیم گیری را به ناظران واگذار کرده؟

نکته ی قابل توجه این است که، اهمیت مهار دیوارهای داخلی درحوادث اصلا کمتر از دیوارهای خارجی نیست. چرا که احتمال تخریب و سقوط مصالح دیوارهای داخلی بر روی ساکنان در هنگام حوادث طبیعی به مراتب بیشتر از دیوارهای جانبی می باشد. دیوارهای داخلی از ضخامت کمتری برخوردار هستند به همین دلیل والپست و میلگرد بسترهایی برای همین امر تولید می گردد. که دارای عرض کمتری باشد تا معماری داخلی واحدها دست خوش تغییر نگردد و فضای زیادی از واحد به اصطلاح پرت نگردد.

حال که به اهمیت دیوارهای داخلی پی بردیم، لازم به ذکر است که چون معمولا دیوارهای داخلی طولی کمتر از سه متر دارند و دارای شکستگی های زیادی هستند، طبعا همه ی آنها به ستون ها متصل نمی گردند. به همین علت بهترین زمان برای استفاده از میلگرد بستر در وال پست است تا علاوه بر کاهش هزینه ها، نتیجه بهتر و مطمئن تری حاصل گردد.

میلگرد بستر در وال پست

ناگفته نماند که پیش تر در دیوارهای های داخلی علاوه بر میلگرد بستر و وال پست برخی از سازندگان برای کاهش قیمت از محصولی جدید به نام وال مش استفاده می کردند.که باعث کاهش هزینه های تولید می شد. 

به دلیل اینکه در نحوه تولید وال مش و چسب مخصوص آن و از طرفی اصول صحیح اجرای آن ظوابط و قوانین درست و صحیح و مناسبی تدوین نشده بود، همین امر باعث ورود اشخاص غیر متعهد به تولید این محصولات شد. و به همین دلیل سازمان نظام مهندسی در طی نامه ای استفاده از وال مش در تمامی پروژه ها را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد. همین امر باعث شد که مجدد سازندگان و ناظران به استفاده از میلگرد بستر گالوانیزه و آج دار یا انواع وال پست ها مانند منقطع، نوین، میانی و وادار رو بیاورند.

وال مش

امیدواریم این مقاله توانسته باشد شفافیت لازم در مورد استفاده میلگرد بستر در وال پست را ایجاد کرده باشد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید ...