آشنایی با نحوه اتصال میلگرد بستر به وال پست

در این مطلب با ما همراه باشید، تا با نحوه اتصال میلگرد بستر به وال پست آشنا شوید.

وال پست یک عضو غیر سازه ای است که در ساختمان ها برای اتصال دیوارها به اسکلت ( تیر و ستون ) مورد استفاده قرار می گیرد. از مدت ها قبل از وال پست در آیین نامه ۲۸۰۰ نوشته شده بود اما توجه زیادی به این موضوع نمی کردند. بعد از زلزله سنگین کرمانشاه و آسیب جدی که به ساختمان های مسکن مهر وارد شده بود، متوجه شدند که سازه کاملا سالم مانده اما دیوارهای پیرامونی کامل ریزش کرده است.

با اتصال دیوارها به ستون با کمک وال پست، باعث یکپارچه شدن دیوارها و استحکام آن ها در برابر عوامل خارجی مانند زلزله می شود.

طبق آیین نامه های قدیمی وال پست به محصولی  گفته می‌شد که با نبشی ساخته شده ( طبق نظر طراح سازه نبشی ۴ یا ۵ میلیمتر ) و شیار مانند است. بلوک و سفال داخل وال پست قرار می گیرد و میلگردها را داخل آن به صورت زیگزاگ اجرا می کنند که آن هم استحکام داشته باشد.

نحوه اتصال وال پست به سازه‌های فلزی و بتنی متفاوت است. در سازه های فلزی وال پست یا نبشی را به ستون‌ها می‌چسبانند و فوم را داخل آن اجرا می کنند که در آیین نامه به اسم پشم سنگ نیز نوشته شده است. در سازه‌های بتنی وال پست به ستون متصل نمی شود. یعنی فوم را  مابین وال پست و ستون اجرا می‌کنند.

به طور کلی نحوه اتصال وال پست در سازه‌های فلزی به طور متصل به ستون است و  فوم را داخل وال پست و در سازه‌های بتنی عدم اتصال به ستون و فوم را بین وال پست و بتن قرار می دهند.

بعد از مدتی وال پست‌ها در مدل های دیگری به نام وال پست‌های ناودانی یا ناودانی‌های منقطع تولید شدند و در کنار آن ها از محصولی به اسم میلگرد بستر به جهت مستحکم تر نگه داشتن دیوارهای پیرامونی استفاده شد. زمانی که زلزله به ساختمان وارد می‌شود، تنش‌هایی را ایجاد می‌کند که این تنش ها  در محور x و y  اتفاق می افتد. علت دیگر استفاده از میلگرد بستر برای زمانی بود که وال پست مستقیم روی ستون‌ها استفاده می‌شد و دیوارها را در محور y مستحکم می‌کرد و نگه می‌داشت اما در محور x دیوارها همچنان آسیب پذیر بودند به همین دلیل از میلگرد بستر استفاده کردند.

اتصال میلگرد بستر به وال پست

نحوه اتصال میلگرد بستر

در این قسمت به اتصال میلگرد بستر به وال پست اشاره شده است. شما می توانید میلگرد بستر را به دو روش اجرا کنید:

۱.در آیین نامه ۲۸۰۰ پیوست ۶ به این صورت ذکر شده است که شما می توانید میلگرد بستر را با بست مستقیم به ستون وصل نمایید (یک بست به ستون پیچ می‌کنید و  به اندازه یک فوم ۳ سانتی فاصله ایجادکرده و سپس فوم یا پشم سنگ را اجرا می کنید). در مرحله بعد با قلاب میلگرد بستر را در وسط و در آن ردیف اجرا می کنید.

۲.ناودانی منقطع قرار بدهید و اون بست را به ناودانی منقطع متصل کنید و سپس اجرا کنید.

*در هر دو مدل نحوه اجرا به این نکته توجه داشته باشید که میلگرد بستر باید در ملات دفن شود حداکثر ارتفاع و فاصله اجرا یک متر می‌باشد. اگر طول یک دهنه بیشتر از ۳ متر باشد فاصله بین دو ستون بیش از ۴ متر باشد شما ملزم به استفاده از وادار میانی هستید.

وادار میانی به دو صورت اجرا می شود:

وادار میانی با نبشی : در این مورد حالت سپری دارد و از سمت چپ و راست بلوک داخل آن قرار می گیرد.

وادار میانی با وال پست H : در این مورد بلوک داخل وال پست به صورت کامل قفل می شود.

وال پست های H، وال پست های استاندارد دارای بال ۵ سانت هستند. در خصوص وال پست که در آیین نامه از آن به وادار یاد شده چند نکته وجود دارد: ۱. در دهانه‌های بیش از ۴ متر به وادار عمودی یا وال پست نیاز دارید. ۲. در دهانه‌ های کوچک از ناودانی منقطع استفاده می‌ گردد.

دو اتصال وادار به اعضای سازه‌ ای از پایین با اتصال مفصلی و از بالا به صورت کشویی اجرا می‌ شود تا در زمان زلزله مقاومتی در برابر نیروهای جانبی نداشته و تکانه‌ های سازه را به دیوار منتقل نکند.

نحوه اجرای میلگردبستر

عرض میلگرد بستر باید متناسب با عرض دیوار باشد. برای مثال  برای دیوار ۱۵ سانتی عرض ۱۱ سانتی‌متر برای دیوار ۱۰ سانتی عرض پنج و نیم سانتی‌متر استفاده می گردد. اتصال میلگرد بستر به ستون با بست‌های مخصوص اجرا و یا با پیچ و رولپلاک به ستون متصل می‌شود. قلاب داخل قرارگرفته و با اورلب ۷۵d به میلگرد بستر متصل می گردد. انتخاب عرض میلگرد بستر بستگی به ضخامت دیوار دارد و با فرمول عرض دیوار منهای ۳۰ میلیمتر مشخص می‌شود. جهت اجرا ، ابتدا یک ملات نازک روی بلوک کشیده میلگرد را قرار می‌دهیم و مجدد ملات نازک تا محو شدن آن می‌کشیم به طوری که میلگرد بستر کاملا دفن شود.

قیمت میلگرد بستر و وال پست

نحوه اتصال وال پست

نحوه اتصال المان‌های وال پست به سازه باید طبق پیوسته آیین نامه ۲۸۰۰ به صورت پیچی باشد و شما مجاب به اتصال ضربه‌ای نیستید.

حداقل قطر پیچی که استفاده می‌کنید پیچ قطر ۶ میلی‌متر می‌باشد و حداکثر فاصله بین المان‌های وال پست چه روی ستون و چه در زیر تیر باید حداقل ۷۵ سانتی‌متر باشد. در ناحیه محافظت شده تیر یعنی ناحیه بحرانی تیر شما مجاز به اتصال هیچگونه ناودانی یا عضو قائم نیستید و اگر طول دهانه بیشتر از ۴ میلیمتر باشد باید از وادار میانی استفاده می‌کنید.  نحوه استفاده از وادار میانی به این صورت است که از پایین  اتصال باید مفصلی باشد، یک نبشی از پایین و بالا جوش داده می شود و اتصال مفصلی است. ارتفاع عضو قائم باید از ارتفاع طبقه، چند سانتی‌متر کوچکتر باشد. یک ناودانی منقطع در بالا وصل می کنید تا این عضو قائم به صورت آزاد در آن حرکت کند.

اتصال میلگرد بستر به وال پست
اجرای وال پست

چکیده :

  • میلگرد بستر در دیوارهای بلوکی استفاده می‌شود .
  •  این میلگردها از جنس مفتول آجدار با ضخامت ۴ میلی‌متر و ضدخوردگی هستند.
  • اتصال میلگرد بستر به وال پست با استفاده از **گیره‌ها** انجام می‌شود.
  • گیره‌ها به شاخک انتهایی (قلاب) و گیره متصل به ستون متصل می‌شوند.
  • این اتصال به صورت **همپوشانی** انجام می‌شود.
  • افزایش استحکام دیوارها در برابر زمین لرزه و جلوگیری از ریزش دیوارها در زمان حوادث از مزایای میلگرد بستر است.
  • میلگرد بستر در دیوارهای بلوکی به کمک جوشکاری به اسکلت بتنی متصل می‌شود.
  • میلگرد بستر باید به طور کامل در داخل ملات بستر دفن شود تا اتصال بین میلگرد و دیوار به خوبی ایجاد شود.
  • در دیوارهای بلوکی، فاصله بین وال پست‌ها با میلگردهای بستر مسلح می‌شود.

به طور کلی، استفاده از میلگرد بستر یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش استحکام دیوارها در مقابل زلزله است. این اقدام می‌تواند در حفظ امنیت سازه و جلوگیری از تخریب دیوارها در زمان حوادث ناگوار مؤثر باشد.


 

فیلم های مرتبط


 

محصولات مرتبط

میلگرد بستر چیست

در این بخش از معرفی محصولات مرتبط، به جزئیات میلگرد بستر و معرفی آن می پردازیم.

با ما همراه باشید…

وال پست

در این بخش از معرفی محصولات مرتبط، به تعریف میلگرد بستر و کاربرد آن می پردازیم .

با ما همراه باشید …