خانه / مقالات / میلگرد بستر بهتر است یا وال پست

میلگرد بستر بهتر است یا وال پست

قبل از اینکه به این سوال که میلگرد بستر بهتر است یا وال پست بپردازیم، ابتدا باید به ریشه اصلی این سوال فکر کنیم و فلسفه سوال را پیدا کنیم و بدانیم آیا این سوال برای یک مصرف کننده شخصی ساز ایجاد شده است یا یک مهندس ناظر و یا یک انبوه ساز. به این مسئله بیاندیشیم دلیل اینکه این سوال ایجاد شده است، دغدغه کیفیت عملیات مهار است یا سبک سازی سازه یا کاهش هزینه های ساخت!

هر کدام از سوال کننده ها با هر دغدغه ای ممکن است نتایج مختلفی بگیرند و به آن عمل کنند. آهن بان در این مقاله قصد دارد به صورت خیلی صریح نظر خود را درباره ی این سوال که میلگرد بستر بهتر است یا وال پست ارائه بدهد، زیرا معمولا کسی جواب این سوال را نمی دهد و بیشتر به مقایسه میلگرد بستر و وال پست اکتفا می کنند و مزایا و معایب هر کدام را بیان کرده و در انتها نتیجه گیری را به شما واگذار می کنند.

قیمت میلگرد بستر و وال پست

میلگرد بستر بهتر است یا وال پست

فهرست مطالب

نظر کاملا صریح متخصصان و مهندسان کارخانه صنایع مفتولی آهن بان که هم تولید کننده و هم عرضه کننده هر دو محصول میلگرد بستر و وال پست هستند، برتری قابل توجه میلگرد بستر نسبت به وال پست می باشد. حال قصد داریم دلایل خود را بیان کنیم. با ما همراه باشید :

میلگرد بستر یا وال پست

بیان این مطلب بسیار حائز اهمیت است که، این مقایسه بین ۲ محصول کاملا استاندارد و تایید شده انجام شده و کاملا واضح است محصولات ارزان قیمت یا غیر استاندارد که هزینه شما را در نگاه اول کاهش می دهند در این مقایسه نمی گنجد و استفاده از محصولات غیر استاندارد تنها به دلیل کاهش نمایشی هزینه ها امری بسیار اشتباه و رویکردی نابخشودنی است.(در بازار شاهد هستیم گاها از ورق های سندبلاست شده یا مفتول های با ضخامت کمتر ۴ میلیمتر استفاده می شود.)

 همیشه بیشتر نوآوری ها به دنبال کاهش قیمت و افزایش بهره وری می باشند. پس خرید محصول مهندسی شده دغدغه شما بابت کاهش هزینه ها را به شکلی صحیح بر طرف می کند.  

ابتدا لازم است بدانیم طبق پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰، راه های زیادی برای مقاوم سازی دیوارها در برابر بارهای جانبی وجود دارد که میلگرد بستر و وال پست از این دست محصولات می باشند. در نهایت هدف آنها افزایش پایداری و مقاوم سازی دیوارهاست تا هنگام وارد شدن بارهایی در هنگام زلزله دیوارها بتوانند بدون وارد کردن ضربه به قاب ستون در جای خود تا پایان زلزله بلغزند. پس هر دو محصول مجاز و موجود می باشد پس هیچ کدام از جهت قانونی و عرضه ضعف یا برتری نسبت به هم ندارند.

در اینجا  بیان می کنیم، یکی از راه های مقام سازی که اخیرا شهرت یافته وال مش می باشد که برخود لازم می دانیم به اطلاعتان برسانیم استفاده از این روش به دلیل وجود مشکلات فراوان فنی و مهندسی (با اینکه در پیوست ششم آئین نامه ۲۸۰۰ زلزله به این روش اشاره شده)، نظام مهندسی صراحتا استفاده از وال مش را ممنوع کرد.

از نظر زمان اجرا و هزینه، میلگرد بستر بهتر است یا وال پست؟

میلگرد بستر بهتر است یا وال پست

وال پست را می توان با جوشکاری یا با پیچ و مهره به ستون ها و تیرها متصل کرد البته پیشنهاد ما استفاده از پیچ و مهره است. چون در روش جوش کاری انعطاف وال پست ها حدود ۲۰ درصد کاهش می یابد. اما لازم است بدانید که نظام مهندسی در این مورد سکوت کرده و روشی الزامی وجود ندارد

اما میلگرد بستر احتیاج به فرآیند اتصال متفاوتی ندارد و توسط تیم اجرایی دیوار ها در ملات بین بلوک ها قرار میگیرد. در نتیجه شما هزینه ی مجزایی جهت اجرا ندارید و صد البته زمان انجام عملیات کوتاه تری دارید. پس کاملا مشخص است استفاده از میلگرد بستر باعث کاهش هزینه های سربار و زمان انجام کار شما شده و توجیح اقتصادی بیشتری برای شما دارد.

میلگرد بستر بهتر است یا وال پست

از نظر وزن استفاده از وال پست بهتر است یا میلگردبستر؟

میلگرد بستر بهتر است یا وال پست

مواد اولیه تشکیل دهنده ی وال پست ورق ۲ میلیمتر، نبشی ۵، یا ناودانی است  و مواد تشکیل دهنده میلگرد بستر مفتول ۴ میلیمتر گالوانیزه می باشد. میلگرد بستر از اتصال دو مفتول موازی و یک مفتول زیگزاگ با هم تشکیل شده است. با توجه به اینکه یکی از عوامل اصلی تعیین کننده قیمت مقاطع فولادی وزن آن می باشد. باید اعلام کنیم که وزن فولاد استفاده شده در یک دیوار یکسان و مشخص در زمان استفاده از میلگرد بستر، حدود ۳۰ درصد کمتر از زمان استفاده از وال پست است و این مورد برتری قاطع میلگرد بستر نسبت به وال پست می باشد.

میلگرد بستر بهتر است یا وال پست

برتری پنهان میلگرد بستر:

میلگرد بستر علاوه بر نکاتی که تا اینجا بیان شد دارای ۲ برتری پنهان نیز می باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

  • برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدن میلگردهای بستر به خاطر رطوبت موجود در ملات تولیدکنندگان مکلف هستند از میلگردهایی با روکش گالوانیزه استفاده کنند. این امر شاید هزینه تولید را مقداری افزایش دهد اما مانع از خوردگی میلگردها و آسیب دیدن ساختمان در بلند مدت می گردد و همین امر باعث شده نسبت به هزینه اش مقاومت بیشتری ایجاد می کند.
  • همه ی ما شاهد هستیم در ساختمان های نوساز بعد از مدتی ترک هایی در دیوارهای ساختمان نمایان می شود که صورت خوشی از دید ساکنین ندارد که میلگرد بستر می تواند جلوی ایجاد ترک خوردگی و نشست ساختمان را بگیرد این امر یکی از ویژگی های مهم و در عین حال پنهان میلگرد بستر می باشد.

کلام آخر

همان طور که اشاره شد میلگرد بستر و وال پست هر دو باعث مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله می شود.به جرات می توان گفت که الزام استفاده از این فناوری در سازه های کشور قدمی بزرگ در رشد و ارتقاء امنیت جانی هم وطنان گرامی شده است. این دستاورد امری بسیار مهم در مبحث ساختمان سازی است .

اما در نهایت تعیین کننده روش مقاوم سازی، مهندسان ناظر هر پروژه ای می باشند که بهتر است سازندگان و انبوه سازان محترم نهایت همکاری را با مهندسان داشته باشند.

حال با توجه به مطالب بیان شده این تیم آهن بان است که از شما می پرسد:

میلگرد بستر بهتر است یا وال پست؟

محصولات مرتبط

مقالات مرتبط

رضایت شما :

نظرات خود را با ما در میان بگذارید :