خانه / مقالات / استفاده از میلگرد بستر به جای وال پست

استفاده از میلگرد بستر به جای وال پست

میلگرد بستر به جای وال پست| در این مقاله قصد داریم به تفصیل به دلیل استفاده از میلگرد بستر به جای وال پست بپردازیم لطفا با ما همراه باشید:

در هر دوره ای همسو با پیشرفت صنعت و تکنولوژی، همزمان با نیاز بازار و شرایط اقتصادی حاکم و البته محدودیت مواد اولیه، دائما مهندسان در تلاش می باشند تا با افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده محصولات فضای رقابتی مناسبی را ایجاد نمایند. صنعت ساختمان و فولاد که به عنوان صنایع مادر، صنایع وابسته زیادی به خود دارند هم طبعا از این قائده مستثنی نیستند.

بلایای طبیعی و علی الخصوص زلزله یکی از چالش های دائمی انسان بوده و روش های مقابله با اثرات مخرب این نوع بلایا همیشه دغدغه انسان بوده است.

وال پست های ابتدایی که از نبشی (عموما نبشی سایز ۵) ساخته می شد تا مدتها توانسته بود این چالش را بر طرف نماید، اما قیمت بالا آن ،پرتی زیاد و از طرفی افزایش وزن سازه سبب شد تا مهندسان محصول دیگری را جایگزین آن کنند. که سبب ورود نسل جدید وال پست ها به بازار گردید. 

این وال پست ها که به وال پست های منقطع معروف هستند به جای تولید از شمش فولاد از ورق ۲ میل ساخته شده اند. این محصول تمام سطح دیوار را در بر گرفته و به صورت منقطع و افقی و عمودی به چهارچوب دیوار متصل می شود. همچنین جلوی ورود نیروهای برشی و عمودی به دیوارها را گرفته و مانع ریزش دیوار در حوادث بر روی ساکنان و از طرفی مانع افزایش هزینه های تخریب بر اثر زلزله می شود.

لازم به ذکر است که این وال پست ها دارای اشکال مختلف و سایزهای مختلف می باشند که در ذیل به اختصار توضیح می دهیم :

وال پست

این وال پست ها دارای ۸ سایز مختلف می باشند و به نام های ناودانی منقطع، وادار(یک طرفه و دو طرفه)، کشویی، در بازار موجود می باشد که مدل خام و گالوانیزه را نیز می توان به مدل های بالا اضافه کرد.

خوب است بدانیم که وال پست های منقطع دارای عرض های ۲۰،۱۵،۱۰ سانتی متر تولید و عرضه می شوند.

اما مشکلات وال پست همچنان ادامه داشت!

  • مورد اول اجرای وال پست که معمولا به صورت جوش به ستون یا پیچ و مهره بود، نیاز به تیم متخصص اجرایی داشت که علاوه بر افزایش زمان پروژه باعث افزایش هزینه ساخت نیز می شد.

مشکل بیان شده به علاوه اینکه جنس ورق ها نیاز به رنگ کردن یا ضد زنگ داشت و باعث طولانی تر شدن فرآیند و افزایش مجدد هزینه می شد. همچنین باعث ورود نسل جدیدی از وال پست ها به نام وال پست نوین شد.

این وال پست ها ۲ ویژگی داشتند ابتدا اینکه در تولید آن عمدتا از ورق های گالوانیزه ۱/۸میلیمتر استفاده می شد که هم وزن سبک تری داشت و هم فرآیند رنگ کاری از کار خارج می شد.

  • مورد دوم وال پست گالوانیزه بود. با قراردادن سوراخ ها یا شیارهای مهندسی توانسته بودند هم زمان با کاهش وزن نهایی محصول مقاومت آن را در برابر نیروهای خارجی تا حد قابل توجهی افزایش دهند.

وال پست های نوین علاوه بر اینکه خود بخشی از مشکلات وال پست را برطرف کرده بود اما به دلیل استفاده از ورق گالوانیزه هزینه تمام شده قابل توجهی داشت و از طرفی فرآیند نصب و اجرا وال پست همچنان به عنوان چالش زمان – هزینه، به قوت خود باقی بود.

میلگرد بستر به جای وال پست :

 وال پست نوین و ویژگی های آن، باعث تولید محصول دیگری به نام میلگرد بستر شد. این محصول از اتصال ۳ میلگرد به ضخامت ۴ میلی متر، به طول ۳ متر ساخته می شود. میلگرد وسطی به صورت زیگ زاگ به دو میلگرد دیگر جوش می خورد. به این نوع میلگرد بستر، میلگرد بسترخرپایی می گویند.

لازم به ذکر است میلگرد بستر خرپایی به عنوان محبوب ترین نوع میلگرد بستر چه در میان تولیدکنندگان و چه مصرف کنندگان شناخته شده است. اما باید گفت این یکی از انواع میلگرد بستر می باشد و میلگرد بستر نردبانی نیز به عنوان مدل دیگر میلگرد بستر وجود دارد.

گفتنی است، میلگرد بستر به عنوان نسل جدید مهارکننده های دیوار به بازار وارد شد که علاوه بر داشتن تمام ویژگی های بهترین نوع وال پست ها، تمامی عیب های آن را به بهترین شکل ممکن از بین برد.

میلگرد بستر چیست

علت جایگزینی میلگردبستر به جای وال پست:

راحتی نصب:

این میلگردها به راحتی به صورت معمولا سه رج در میان در هنگام ملات ریزی روی بلوک های دیوارهای داخلی خارجی قرارگرفته و در انتها با استفاده از گیره و قلاب به دیوارها متصل می گردد و نیازی به اکیپ مجزا نیست .البته فواصل استفاده ممکن است به صلاح دید ناظر یا کارفرما بیشتر یا کمتر شود.

سبک سازی :

وزن فولاد مورد نیاز برای مهار یک دیوار آجری، بتونی یا سفالی مشخص در شرایط کاملا یکسان در روش استفاده از میلگرد بستر به همراه قلاب و گیره، تا ۳۰ درصد سبک تر از زمان استفاده از وال پست می باشد که امری بسیار مهم برای تولیدکنندگان این عرصه می باشد.

انعطاف پذیری:

از آنجایی که نحوه اتصال وال پست به ستون ها معمولا به وسیله ی جوشکاری می باشد و نحوه اتصال میلگرد بستر به ستون ها با استفاده از قلاب میلگرد بستر می باشد امکان کنترل نیروهای وارد شده در هنگام زلزله با استفاده از روش میلگردبستر حدود ۳۵ درصد بیشتر است.

سخن پایانی:

در این مقاله سعی شد روند جایگزینی میلگرد بستر به جای وال پست توضیح داده شود. نکته ای که بیان آن خالی از لطف نیست این می باشد که بعد از ورود میلگرد بستر به بازار جمعی از مهندسان و کارفرمایان که عمدتا انبوه ساز نبوده و در مقیاس های کوچک اقدام به ساخت و ساز می کنند اقدام به استفاده همزمان از میلگرد بستر و وال پست در مهار دیوارها نموده، که بتوانند به طور همزمان از مزایای استفاده از هر دو محصول بهره ببرند.

اما عموما در پروژه های انبوه سازی استفاده از میلگرد بستر به جای وال پست رونق قابل توجهی گرفته است.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید: