خانه / مقالات / استفاده از میلگرد بستر به جای وال پست

اجرای مرحله به مرحله میلگرد بستر

میلگرد بستر به‌ منزله ی یک احساس نیاز ضروری و کاربردی در صنعت ساختمان‌ سازی، برای افزایش مقاومت ومیزان استحکام سازه به‌ آیین نامه ساختمان سازی اضافه شد.
 استفاده از آهن آلات نظیر میلگرد بستر، والپست، نبشی و ناودانی و غیره در سایز ها و ابعاد و شکل های مختلف با کاربری های مختلف و اجراییات متفاوت شامل قانون ها و ضوابط منحصر به فرد خود هستند، پس هنگام نصب و اجرا باید این مقررات را مد نظر قرار داد. در این مقاله ی آموزشی می‌خواهیم در مورد ضوابط اجرای میلگرد بستر صحبت کنیم.

ضوابط اجرای میلگرد بستر

 نحوه ی اجرای میلگرد بستر دارای اهمیت بسیار بالایی است که اگر اجرای آن طبق ضوابط و مقررات نباشد نه تنها در مقاوم سازی و استحکام سازه کمک رسان نخواهد بود بلکه میتواند باعث مشکلاتی  همچون رنگ دهی دیوار، شکستگی در دیوار و مشکلاتی از این قبیل شود. البته که این مشکلات برای زمانی است که هیچگونه فشار خارج صفحه ای( مانند زلزله)  به دیوار وارد نشود. هنگامی که این فشار ایجاد شود و ساختمان شما حین ساخت مقررات اجرای میلگرد بستر را رعایت نکرده باشد خواهید دید که دیوارها چگونه دچار ریزش خواهند شد و در واقع باعث اتلاف هزینه های شما میشود.
نحوه اجرای میلگرد بستر به صورت خلاصه اینگونه است که ابتدا باید محل اتصال بست ها یا همان گیره گالوانیزه به ستون ها مشخص شود وسوراخ شود و بست به ستون ها متصل شود و هنگام بالا آمدن دیوار چینی در حد فاصل بست، میلگرد بستر با قلاب به بست و ستون متصل شود و سپس ملات ریزی روی رج دیوار انجام شود.
در ادامه به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

اجرای مرحله به مرحله میلگرد بستر

معرفی میلگرد بستر

ابتدا بهتر است قبل از توضیح نحوه اجرای میلگرد بستر، به معرفی این محصول بپردازیم :
هدف اصلی از ایجاد میلگرد بستر ایجاد مقاومت کششی در برابر نیروهای وارده به ساختمان و افزایش استحکام در برابر نیروهای خارج صفحه همانند زلزله و باد شدید و درگیر نمودن دیوار با اسکلت با هدف مقاوم‌ سازی بیشتر در برابر حوادث است.  همواره ساختمان ها در برابری نیروهای فشاری مقاومت بالایی دارند که اینکار را بتن انجام میدهد اما در برابر مقاومت کششی معمولا از مقاطع فولادی (نبشی، ناودانی، تیرآهن، پروفیل، ورق و غیره ) استفاده میشود.

میلگرد بستر از همین دسته محصولات است که دراجرای دیوارچینی از آن بین ملات دیوار استفاده میشود و به افزایش مقاومت دیوار کمک شایانی میکند.
میلگرد بستر از مفتول آجدار ۴ میلیمتر تولید میشود در سه عرض عمومی ۵.۵، ۱۱، ۱۵ سانتی متری که به ترتیب برای دیوار های عرض ۱۰، ۱۵ و ۲۰ سانتی متری به صورت افقی و طولی بسته به نوع دیوار باربر و غیر باربر استفاده میشود.

عمدتا از این میلگرد بستر ها درانواع دیوارهای:

  • بلوک لیکا
  • بلوک سیمانی توخالی
  • آجر سفالی
  • آجری
  • بلوک ACC

استفاده میشود.

۲ نکته لازم به ذکر است:

اجرای مرحله به مرحله میلگرد بستر
  1. برای بلوک های هبلکس نیازی به میلگرد بستر نیست و از بست های هبلکسی میتوان استفاده کرد که شرح کاملی از این محصول در مقالات آینده ارائه خواهیم داد. 

۲. میلگرد های بستر از دو نوع خرپایی و نردبانی تولید میشوند ، از آنجایی که دستگاه های تمام اتوماتیک میلگرد بستر فقط به صورت خرپایی میلگرد بستر را تولید میکنند بدانید و آگاه باشید که میلگرد بستر های نردبانی توسط اپراتور جوشکاری میشوند که احتمال خطا در جوشکاری اتصالات آن و یک دست نبودن میلگرد بسترها در تیراژ بالا را ممکن میسازد پس توصیه میشود از میلگرد بستر خرپایی استفاده کنید.

روش اجرای میلگرد مرحله به مرحله میلگرد بستر

در روش اجرای میلگرد بستر به صورت افقی می توان از هر دو میلگرد بستر خرپایی و نردبانی استفاده کرد. به این صورت که در فاصله های از قبل تعیین شده که به نظر کارشناسی شده ناظر شما بستگی دارد و به طور معمول یک رج در میان تا سه رج در میان اجرا میشوند. بست ها را در ستون جایگذاری کرده و حین دیوارچینی، در میان رج ها قبل از ریختن ملات میلگرد بستر را جایگذاری کنید و با قلاب به بست متصل کنید. اما در صورت وجود مقاطع فولادی در ابتدا و انتهای دهانه ی دیوارچینی میتوانید میلگرد بستر را به آنها جوش دهید در غیر اینصورت از همان روش اتصال با بست یا گیره و قلاب استفاده میکنید.

ولی در روش عمودی از میلگرد های معمولی استفاده میشود به این صورت که آن ها را در فاصله ی بین بلوک ها قرار داده و ملات ریزی انجام میشود. که البته این میلگرد ها به سقف متصل نخواهند بود و فقط در قاب دیوار هستند و به سمت ناودانی داخل سقف می رود. برای مهار میلگرد بستر عمودی از نبشی و سپری استفاده خواهد شد در قاب دیوار، میلگرد بستر عمودی فشاری که بر اثر انقباض و انبساط به سازه وارد میشود را کاهش میدهد.

ضوابط میلگرد بستر قبل از اجرا :

اجرای مرحله به مرحله میلگرد بستر

اندازه سطح مقطع :

مفتول با قطر ۴ میلیمتر و سطح مقطع(عرض) ۵ و یا ۱۱ سانتی متری

 

پوشش میلگرد :

 پوشش روی سطح میلگرد بستر به منظور جلوگیری از زنگ زدگی و فرسایش و قابل استفاده بودن در محیط های مرطوب ، گالوانیزه میباشد.

بدنه آجدار :

یکی از دلیل های اصلی برای ایجاد مقاومت بالا و کارایی میلگرد بستر میزان چسبندگی و درهم آمیختگی با سایر ملات ها و دیوارچینی هست که عامل اصلی آن آجدار بودن مفتول گالوانیزه است.

استاندارد :

رعایت استاندارد های گفته شده یکی دیگر از قوانین در خرید واجرای میلگرد بستر است. مفتول ۴ میلی متر در سطح مقطع های ۵، ۱۱، ۱۵ سانتی متر

تعدادمیلگرد مورد استفاده در ارتفاع دیوار :

تعداد میلگرد بستر موردنیاز در ارتفاع دیوار بستگی به نوع دیوار و نقش آن در سازه بستگی دارد اما به طور معمول و استاندارد بین المللی آن باید فاصله میلگرد ها از هم ۴۰ سانتی متر( دو رج در میان) باشد. چنانچه دیوار مد نظر فشار هایی بیشتر از حد انتظار را تحمل میکند به طبع این فاصله باید کمتر بشود.

میزان ملات مورد نیاز :

یکی از قوانین هنگام نصب و اجرای میلگرد بستر طریقه ی نصب آن است . که پس از جایگذاری میلگرد بستر باید حتما با ملات سیمان ۱.۵ سانتی متر روی آن پوشانده شود. تفنگ مخصوص و یا بولت ابزار مخصوص جایگذاری میلگرد بستر است.

سخن پایانی :

در این مقاله سعی شد روند اجرای میلگرد بستر توضیح داده شود. نکته ای که بیان آن خالی از لطف نیست این می باشد که بعد از ورود میلگرد بستر به بازار جمعی از مهندسان و کارفرمایان که عمدتا انبوه ساز نبوده و در مقیاس های کوچک اقدام به ساخت و ساز می کنند اقدام به استفاده از میلگرد بستر  در مهار دیوارها نموده، که بتوانند از مزایای استفاده از  محصول بهره ببرند.

اما عموما در پروژه های انبوه سازی استفاده از میلگرد بستر به جای وال پست رونق قابل توجهی گرفته است.