میلگرد بستر گالوانیزه چیست ؟

میلگرد بستر گالوانیزه چیست؟ در مقالات متعددی به توضیح چیستی و چرایی میلگرد بستر، نحوه اجرا، قوانین و ضوابط مختلف پیرامون این موضوع پرداختیم. قصد داریم در این مقاله به توضیح میلگرد بستر گالوانیزه اشاره کنیم، با ما همراه باشید.

دلایلی که به ما الزام می کند از میلگرد بستر گالوانیزه استفاده کنیم (مانند قرار گرفتن میلگرد بستر در ملات، ارتباط با هوا و رطوبت و احتمال خوردگی)را در مقالات دیگری توضیح دادیم که می توانید به مقالات زیر مراجعه نمایید.

گالوانیزه کردن چیست و چه زمانی فولادها را گالوانیزه می کنند ؟

گالوانیزاسیون یکی از روش های مهم، اصلی و پرکاربرد برای محافظت از خوردگی فلزات می باشد. این روش برای تمامی محصولات فولادی که دارای کربن می باشد قابل استفاده است .

علت اصلی خوردگی فلزات واکنش کربن موجود در ساختار مولکولی آن با هوای محیط می باشد که به مرور باعث زنگ زدگی و خوردگی فلزات می گردد و خواص آن را دست خوش تغییر می کند.

جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی میلگرد بستر گالوانیزه

برای جلوگیری از این امر از روش های مختلف گالوانیزاسیون استفاده می شود که عمدتا یا به روش سرد، گرم یا القایی می باشد و ضخامت روکش بر مبنای استاندارد میکرون اندازگیری می شود.

لازم به ذکر است هر کدام از روش های گالوانیزه، سرعت، کیفیت، ویژگی ها و معایب خود را دارند. همین امر باعث می شود مهندسان برای محصول مورد نظر با انجام امور کارشناسی، روشی که از جهت هزینه و بهره وری بهترین حالت ممکن را ایجاد نماید، انتخاب می کنند.

به همین تریتب روش گالوانیزه ای که برای میلگرد بستر انتخاب شده، همان روش گالوانیزه سرد می باشد.

تاثیرات گالوانیزاسیون

برای انجام گالوانیزه یک لایه از فلز روی(zinc) با ضخامت مشخص و معین را روی فلز پایه فولادی قرار می دهند  که دو اثر دارد.

  • حفاظت “سد کنندگی”پوشش‌های میلگرد بستر گالوانیزه

هنگامی که پوشش روی بر روی سطح اعمال می شود، پس از مدت زمان معینی خشک شده و سخت می شود و یک لایه محافظ اکسید روی تشکیل می‌گردد که در برابر هوا و رطوبت غیرقابل نفوذ است. بدین ترتیب  الکترولیت  که یکی از اجزای مورد نیاز برای وقوع خوردگی است، از بین می رود. از آنجایی که زیرلایه یعنی سطح فلز پوشش داده شده، راهی برای تماس با هوا یا رطوبت خارجی ندارد، از خوردگی بیشتر جلوگیری می شود. به درک بیشتر به شکل زیر دقت کنید.

  • حفاظت ” گالوانیکی ” پوشش‌های میلگرد بستر گالوانیزه

یکی از انواع روش های حفاظت با گالوانیزه کردن، حفاظت گالوانیکی است. گالوانیزه کردن بیشتر به دلیل روش حفاظتی هم‌نام خود شناخته شده است. حفاظت گالوانیکی که به عنوان حفاظت کاتدی نیز شناخته می‌شود، از لایه زیرین فولادی با خوردگی ترجیحی محافظت کرده و در واقع خود را در این فرآیند فدا می‌کند که به آن حفاظت فداشونده نیز گفته می‌شود.

این نوع حفاظت مخصوصاً برای مواقعی مفید است که فولاد محافظت شده ممکن است به دلیل خراش، بریدگی، فرورفتگی یا آسیب پوشش در معرض خوردگی قرار گیرد. از آنجایی که روی یک فلز بسیار واکنش‌پذیر و الکترونگاتیو است، نقش آن را بر عهده می‌گیرد. بنابراین در صورتی که فولاد مجاور محافظت نشده باشد، ابتدا روی خورده می‌شود. روی به محافظت گالوانیکی تا زمانی که پوشش به طور کامل مصرف شود، ادامه خواهد داد. در ادامه به بررسی انواع گالوانیزه خواهیم پرداخت.

 در واقع یکی از ویژگی های مهم عملیات گالوانیزه این می باشد که در شرایطی که فولاد گالوانیزه شده به هر دلیل قسمتی از رویه آن گالوانیزه نشود یا در هنگام حمل و نقل زخمی شود، کربن موجود در فولاد با فلز روی زود تر از اکسیژن هوا واکنش داده و همین امر باعث می شود از زنگ زده گی فولاد تا حد بالایی جلوگیری شود.

نکته قابل توجه این است که به توجه به قیمت بالای فلز روی برخی از تولید کنندگان از ضخامت روکش فولادی می کاهند اما شرکت آهن بان خود را موظف می داند طبق استانداردهای رسمی محصول خود را تولید نماید.

میلگرد بستر تولیدی آهن بان گالوانیزه با ضخامت ۲۵ میکرون را در دستور کار خود قرار داده است .

نکات مهم در انجام عملیات گالوانیزه

دو نکته در انجام عملیات گالوانیزه میلگرد بستر حائز اهمیت می باشد. که عبارتند از:

  • نکته اول :

باید توجه داشت مرحله گالوانیزه کردن بعد از عملیات آجدار کردن مفتول انجام شود. زیرا در عملیات آجدار کردن، مفتول تحت فشار قرار گرفته و تغییر حالت می دهد که اگر عملیات آج دار کردن بعد گالوانیزه کردن انجام شود این کار باعث ریزش روکش روی شده و کیفیت محصول نهایی کاهش قابل توجه ای پیدا می کند.

  • نکته دوم  :

عملیات جوشکاری که در شرکت آهن بان به وسیله دستگاه تمام اتوماتیک انجام می شود. اما در برخی از مجموعه های عمدتا کارگاهی این عملیات به وسیله انسان انجام می شود. که طبعا کیفیت پایین تری خواهد داشت. اما آنچه که در همه این روش ها مهم و حائز اهمیت می باشد این است که فرایند جوشکاری قبل از گالوانیزه شدن انجام گردد.

زیرا گالوانیزه مانع انجام جوشکاری مناسب شده و احتمال شکست میلگرد بستر از نقطه جوش بسیار زیاد می باشد.

تولید میلگردبستر گالوانیزه در کارخانه صنایع مفتولی آهن بان

تولید میلگرد بستر گالوانیزه استاندارد در کارخانه آهن بان تحت نظر مهندسان کنترل کیفیت طی مراحل زیر تولید می شود :

  • تبدیل مفتول سایز ۵.۵ میلیمتر   RST34 کارخانه ابهر  به مفتول ۴ میلی متر
  • تبدیل مفتول ۴ میلیمتر به مفتول ۴ میلیمتر آجدار
  • تولید میلگرد بستر آهن بان با دستگاه تمام اتوماتیک
  • انجام عملیات گالوانیزاسیون سرد توسط تیم متخصص
  • بسته بندی و برندینگ
  • ارسال به انبار کارخانه یا مشتری 

سخن پایانی:

درمورد میلگرد بستر گالوانیزه چیست،شما مشتریان گرامی باید مد نظر داشته باشید که این فلز روی است برای گالوانیزه کردن میلگرد بستر استفاده می گردد و متاسفانه بعضی از سودجویان با استفاده از عدم اطلاع مشتریان گرامی از رنگ کردن میلگرد بستر با رنگ نقره ای به جای گالوانیزه استفاده می کنند. که نه تنها کیفیت اصلی را ندارد، به اندازه کافی از قیمت محصول نهایی نمی کاهد.

زیرا در فرآیند گالوانیزه قبل از این کار مراحلی انجام می گردد که به کیفیت نهایی محصول کمک شایانی می کند، که می توان به عملیات چربی زدایی، شست و شو، اسید شویی و … اشاره کرد.

نظرات خود را با در میان بگذارید: