تفاوت RST34,3SP

در این مقاله قصد داریم به معرفی مواد اولیه ای که در تولید مفتول و میلگرد بستر استفاده می شود بپردازیم.

همانطور که می دانید یکی از مهمترین المانها برای تولید محصول با کیفیت، استفاده ازمواد اولیه مناسب و مرغوب می باشد که تاثیر مستقیمی بر محصول نهایی خواهد گذاشت. میلگرد بستر و انواع سایز مفتول ها نیز از این قاعده مستثنی نیست.

برای تولید میلگرد بستر و مفتول از میلگرد کلاف استفاده می شود و آلیاژ تشکیل دهنده ی میلگرد کلاف، نقش مهمی در کیفیت نهایی و قیمت نهایی محصول خواهد گذاشت.

برای تولید این دو محصولات در ایران معمولا از دو آلیاژ RST34 و ۳SP استفاده می شود.

تفاوت آلیاژ RST34,3SP در چیست؟

RST34 و ۳SP هر دو آلیاژهای فولادی هستند که تفاوت‌های خاصی در ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی و کاربردهایشان دارند.ترکیب شیمیایی RST34 دارای کربن کمتر از ۰.۳۵٪ است.عناصر آلیاژی مانند منگنز، سیلیکون، فسفر و گوگرد نیز در ترکیب این آلیاژ وجود دارند.مقدار دقیق عناصر ممکن است بسته به استاندارد و کارخانه تولید متفاوت باشد.۳SP معمولاً به عنوان فولاد ساختمانی شناخته می‌شود.کربن در این آلیاژ معمولاً حدود ۰.۲۳-۰.۲۶٪ است.منگنز، سیلیکون، فسفر و گوگرد نیز در ترکیب این آلیاژ وجود دارند.ترکیب دقیق ممکن است بر اساس استاندارد GOST (استاندارد روسی) متفاوت باشد.

تفاوت RST34 و 3SP

ادامه تفاوتRST34,3SP

از اصلی ترین و مهم ترین تفاوت این دو آلیاژ میزان کربن به کار رفته آلیاژ می باشد. مفتول RST34  مفتول های فولادی کم کربن می باشد که با توجه به درصد پایین عنصر کربن و عناصر آلیاژی دیگر دارای استحکام کمتر و شکل پذیری بیشتری هستند.

در ادامه به سایر تفاوت های این دو آلیاژ خواهیم پرداخت:

لازم به ذکر است، این نوع مفتول ها با توجه به درصد پایین کرنش سختی در حین فرآیند های شکل دهی سرد از جمله فرآیندکشش سرد، مه در تولید صنایع مفتولی و میلگرد بستر اهمیت فراوانی دارد، قابلیت کاهش قطر زیادی دارند و قابل استفاده در تولید انواع مفتول های آرماتوربندی و میلگرد بستر می باشد .

  • RST34:

  • دارای خواص مکانیکی بالا
  •  استحکام کششی و استحکام تسلیم مناسب.
  •  قابلیت جوش‌پذیری بالا.
  • بسیار مناسب برای کاربردهایی که نیاز به جوش‌پذیری دارند.
آلیاژ RST34
آلیاژ RST34
آلیاژ RST34

۳SP:

  • خواص مکانیکی مناسب.
  •  استحکام کششی و تسلیم خوب.
  •  مقاومت به ضربه مناسب.
  • قابلیت جوش‌پذیری مناسب.

در مورد کلاف ۳SP لازم است بدانید که  به این دسته کلاف ها مفتول های فولادی کربن متوسط گفته می شود .
مفتول های فولادی کربن متوسط دارای درصد وزنی کربن بین ۰.۲ تا ۰.۴ درصد هستند و از نظر استحکام در رده متوسط قرار می گیرند. از این مفتول ها در مصارف مختلفی همچون پیچ سازی، میلگردهای تسلیح بتن و … استفاده می شود.

این فولادها نیز دارای خواص شکل پذیری مناسبی هستند و در انواع فرآیندهای شکل دهی سرد از جمله کشش سرد مورد استفاده قرار می گیرند اما کیفیت محصول نهایی ، فاصله زیادی با مفتول RST34 دارد.

آلیاژ 3SP
آلیاژ 3SP
آلیاژ 3SP

این دو آلیاژ عموما توسط کارخانه های متنوعی در داخل کشور تولید میشود که البته بهترین کیفیت هر دو آلیاژ توسط کارخانه افق ابهر می باشد.
لازم به ذکر است طبق بررسی های انجام شده توسط آزمایشگاه آهن بان، آلیاژهای هر کارخانه با یکدیگر به طرز محسوسی متفاوت می باشد.

معرفی کارخانه فولا ابهر

شرکت نورد فولاد کاران افق(ابهر) در سال ۱۳۹۵ با هدف تولید انواع مفتولهای آلیاژی جهت تامین نیاز بازار صنایع مفتولی داخلی و منطقه ای شروع به کار نمود. احداث این مجموعه  با هدف رفع نیاز کشور به مفتولهای آلیاژی بویژه مفتولهای مورد استفاده در صنعت ساخت الکترود روکش دار و سیم جوشکاری  انجام گرفت  و در عرض کمتر از ۵ سال با تولید موفق انواع گوناگون مفتولها مطابق استانداردهای بین المللی مربوطه، رسما فعالیت خود را آغاز نمود.

تولید انواع مفتولهای آلیاژی مورد نیاز صنایع گوناگون از جمله جوش,ساختمان ,پیچ و مهره,فنرسازی و…در حالی در این شرکت انجام میپذیرد که تا پیش از این بخش اعظم نیاز بازار از طریق واردات و خروج ارز از کشور انجام میپذیرفت.

تولید مفتولهای آلیاژی صنعت جوش از جمله مفتولهای مورد استفاده در تولید الکترود روکش دار، مفتولهای مخصوص جوشکاری با گاز محافظ، مفتولهای مورد استفاده در جوش زیرپودری از جمله اهدافی بود که این مجموعه با هدف تکمیل چرخه تولید موفق به انجام آن شد. در حال حاضر تولید الکترود روکش دار و سیم جوش با تولید مفتول اولیه در این شرکت آغاز گشته و در ادامه با طی مراحل کشش، روکش دهی و پخت در واحدهای استان زنجان و تهران تحت نام گروه میکا به پایان میرسد.

در حال حاضر عزم این شرکت تولید انواع مفتولهای آلیاژی به جهت معرفی برند و کالای ایرانی به عنوان محصولی با کیفیت و مطابق استانداردهای روز دنیا و با هدف تامین بازار داخلی و همچنین صادرات میباشد.

میلگرد بستری که با مفتول RST34 تولید شده بهتر است یا میلگرد بستری که با مفتول ۳SP تولید می شود ؟

میلگرد بستر آهن بان که از مفتول RST34 تولید شده است به دلیل کربن کمتر در مفتول دارای کیفت به مراتب بالاتری است که می توان انعطاف پذیری بالا، چوش پذیری مناسب و مقاومت کششی بیشتر در هنگام بروز حوادث، اشاره کرد.

به موارد بالا می توان تراز بودن میلگرد بستر آهن بان که در مقایسه با مفتول ۳SP که ممکن است حالت فنری یا کمانی به خود بگیرد را نیز اضافه کرد.

تفاوت RST34 و 3SP

نتیجه گیری

در این بخش به نتیجه گیری در مورد میلگرد بسترآهن بان  می پردازیم که از میلگرد rst34 کششی ابهر تولید می شود و با دیگر محصولات تولید شده در بازار تفاوت های چشمگیری دارد .

میلگرد  rst34 دارای کربن کمتری نسبت به میلگرد ۳sp می باشد لذا این امر باعث می‌شود تا انعطاف پذیری و جوش پذیری میلگرد rst34 نسبت به میلگرد ۳sp بیشتر باشد و مقاومت بالاتری در مقابل کشیده شدن و پاره شدن از خود نشان دهد، از دیگر مزایای مفتول rst34 صاف و ریسمانی بودن محصول میلگرد بستر تولید شده از آن می‌باشد. محصول تولید شده از میلگرد ۳sp بعلت وجود کربن بیشتر در آن حالت خشک و فنری داشته که همین امر باعث می گردد میلگرد بستر تولید شده از آن نیز اغلب حالت کمانی شکل و یا شمشیری بخود بگیرد که این مسئله اجرای آن را در داخل دیوار بعلت ریسمانی و تراز اجرا شدن دیوار با مشکل مواجه خواهد کرد.

______________________________________________________________


 

محصولات مرتبط

میلگرد بستر

سیم ۱/۵ نرم

وال پست