تفاوت میلگرد بستر با وال پست چیست؟ میلگرد بستر و وال پست از جمله قطعات آهنی پرکاربرد در پروژه‌ های ساختمانی هستند. که با هدف افزایش دادن مقاومت دیوارها و تقویت آنها در برابر عوامل خارجی تولید می‌ شوند. اما به هر حال این دو نوع قطعه با یکدیگر تفاوت‌ های زیادی نیز دارند، مثلاً قیمت میلگرد بستر نسبت به وال پست ارزان‌ تر است. از طرف دیگر وال پست توان بیشتری در برابر نیروهای برشی، خارجی و کششی در مقایسه با میلگرد بستر دارد. در این مقاله به مقایسه میلگرد بستر با وال پست می‌ پردازیم.

تفاوت میلگرد بستر با وال پست در چه چیزی می باشد؟

تولید کننده میلگرد بستر مانند تولید کننده مفتول انواع وال پست و میلگرد بستر را تولید و عرضه می‌ کند. برای آنکه بیشتر با نوع تفاوت‌ ها آشنا شوید، هر دو را به صورت جداگانه معرفی می‌ کنیم:

وال پست معمولاً جهت توزیع کردن یکنواخت نیرو در دیوارها به صورت چهارچوب استفاده می‌ شوند. این نوع از قطعات فولادی به شکل نبشی، ناودانی و یا قوطی پروفیل هستند. اگر در هنگام ساخت اسکلت ساختمان با دیوار سازه مطابقت نداشته باشد، در چنین حالتی امکان بروز خسارت‌ های سنگین به دنبال برخی از حوادث مانند زلزله بالا خواهد بود. تولید کننده میلگرد بستر این نوع از میلگرد را نیز به دو دسته اصلی افقی و قائم تولید می‌ کند که در برخی از بخش‌ های ساختمان مانند عایق‌ ها، پنجره‌ ها، درب‌ ها و تاسیسات بیشترین کاربرد را دارند.

از ویژگی‌ های وال پست می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده جهت ساخت انواع قاب‌های سازه‌ای و یا غیر سازه‌ای
  • استفاده در دیوارهایی که دارای ارتفاع ۳۰ برابری نسبت به ضخامت دیوار هستند.
  • اجرا و نصب کردن وال پست های عمودی برای دهانه‌ های بزرگ با استفاده از جوشکاری از قسمت تیر طبقه پایین تا قسمت زیر طبقه بالا

تفاوت میلگرد بستر با وال پست

میلگرد بستر

میلگرد بستر نیز جهت مقاوم سازی و همچنین تقویت دیوارها استفاده می‌ شود که دارای وزن سبک و نصب آسانی می‌ باشد. در نهایت با میزان استحکام بالا، سبکی سازه و ایجاد کردن اتصالات بسیار قوی در بین دیوارها موجب می‌ شود تا بیشتر از وال پست جهت مقاوم سازی استفاده شود. بهتر است بدانید که میلگردهای بستر از دو جفت مفتول تشکیل شده‌اند که از مفتول با روکش گالوانیزه هستند. همچنین لازم به ذکر است که  این دو جفت مفتول عرضی و طولی به دو شکل خرپایی یا نردبانی با یکدیگر جوش خورده اند. در نهایت نیز میلگرد بستر با مقاومت بالا را ایجاد کرده اند.

میلگرد بستر متناسب با درزهای ملات با ضخامت مناسب و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند. در واقع خاصیت رنگ پذیری و پوشش گالوانیزه آن است. که مقاومت آن را در برابر پوسیدگی یا زنگ زدگی بالا برده است. به همین دلیل قابلیت استفاده کردن در کلیه محیط‌ها از جمله مکان‌های مرطوب را به خوبی دارد.

به کار بردن انواع میلگرد بستر در پروژه‌های ساخت و ساز مزیت‌های زیر را دارد:

  • افزایش دادن مقاومت سازه‌ها در برابر زلزله
  • افزایش استحکام دیوارها و مقاوم سازی آنها
  • افزایش دادن مقاومت برشی در داخل صفحات
  • ایجاد کردن اتصال در بین دیوارهای متقاطع
  • از ویژگی‌های مهم میلگرد بستر نیز موارد زیر هستند:
  • میلگردهای بستر به صورت آجدار ساخته می‌شوند.
  • جنس آنها مفتول است.
  • کاملاً ضد زنگ و ضد پوسیدگی هستند.
  • ضخامت آنها برابر با ۴ میلیمتر می‌باشد.
  • ضد فرسایش و بسیار محکم هستند.

از طرفی نیز نصب کردن وال پست در مقایسه با میلگرد بستر به سختی و جزئیات بیشتری نیازمند است، یعنی اجرای میلگرد بستر در زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود. نصب کردن وال پست با جوشکاری و حتماً باید توسط فرد ماهر در این زمینه انجام شود.

تعداد میلگرد بستر در هر ستون ahanban

همچنین بخوانید: سیم ۱/۵

نتیجه‌ گیری

در این مقاله مقایسه بین میلگرد بستر و وال پست را انجام دادیم و به توضیح جداگانه این دو پرداختیم. وال پست و میلگرد بستر جهت مقاوم سازی دیوارها در پروژه‌های ساخت و ساز استفاده می‌شوند، اما نحوه استفاده آنها دارای جزئیاتی می‌باشد که در مقاله بیان کردیم. شما می  توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در سایت آهن بان بیشتر با تفاوت‌های این دو آشنا شوید.